کد خبر: ۱۳۶۴۴۷
حرکات نمایشی آسیب‌زا و آلودگی صوتی برای شهروندان صدمات روحی و جسمی جبران‌ناپذیری دارد؛

موتورسیکلت‌ها حکمرانان بی‌قانون شهر

از زمانی که خودروی سواری آن هم همین خودرو‌های داخلی کم‌آپشن و پرمشکل به آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از افراد تبدیل شده، شمار موتورسیکلت‌ها به صورت انفجاری رشد کرده است.

 شاید با توجه به اینکه این وسیله نقلیه، کوچک‌تر از خودروی سواری است و می‌تواند در کاهش بار ترافیک موثر و در نتیجه به کاهش آلودگی هوا و معطلی در خیابان‌ها و حمل‌ونقل سریع‌تر و کاهش مشکل جای پارک در شهر‌های شلوغ کمک کند؛ این تغییر درخواست به سمت موتورسیکلت موضوع چندان بدی هم نباشد، اما نتیجه در عمل نه تنها درخشان نبوده که به یک فاجعه تبدیل شده است.
پیاده‌رو، چراغ قرمز، خط ویژه، خط‌کشی عابرپیاده، حتی پارک‌ها و گاهی پل هوایی. موتور‌سیکلت‌ها همه جا هستند و از هر خط ممنوعه‌ای می‌گذرند. خلاف جهت در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها حرکت می‌کنند، عابران را می‌ترسانند، حرکات نمایشی انجام می‌دهند و در هر ساعتی از شبانه روز، در هر کوی و برزنی صدای زوزه موتورشان را می‌توان شنید.
جدای از این موارد که به فرهنگ موتورسواری مربوط است، آنچه که بیش از همه نگرانی‌ها را در خصوص این وسیله نقلیه افزایش داده، شمار زیاد موتورسیکلت‌های بی‌کیفیتی‌ست که آلایندگی آنها چندین برابر خودرو‌های سواری است.در کشور ۱۴ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده وجود دارد که به اذعان مدیر اجرایی معاینه فنی و عوارض خودرو‌های کشور ۱۱ میلیون آن فرسوده و آلاینده هوا هستند. آن هم نه به اندازه جثه کوچک‌شان، بلکه چهار تا شش برابر یک خودرو سواری. جالب است که با وجود چنین حجمی از بی‌کیفیتی، نه تنها موضوع معاینه فنی موتورسیکلت در ایران محلی از اعراب ندارد که حتی گفته می‌شود بسیاری از موتورسیکلت‌های جدیدی که تازه وارد بازار می‌شوند هم به دلیل عدم استاندارد لازم در تولید، فاقد کیفیت بوده و در نتیجه آلاینده هوا و صوت هستند.
در این میان پایتخت وضعیتی به مراتب بدتر از دیگر کلانشهر‌ها دارد. براساس آخرین داده‌های آماری چهار میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند. وسایلی که گرچه صدا و تصویر و دود آنها شهر را به یغما برده، اما منبع تامین درآمد برای راکبان و خانواده‌هایشان هم هست.
داده‌های آماری نشان می‌دهد که ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران فعالیت دارند برای درآمدزایی خانواده‌های خود از این وسیله استفاده می‌کنند به طوری که فقط بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتورسوار در بحث پیک موتوری فعالیت دارند و برخی از آنها نیز با مسافرکشی، درآمد‌های روزانه زندگی خود را تامین می‌کنند؛اما این وسایل نقلیه بی‌کیفیت که کمترین مقررات ایمنی آن را تضمین می‌کند برای راکبانش خطرات به مراتب بیشتر از سایر مردم دارد.
آمار بالای تصادف 
از مهمترین آسیب‌هایی که موتورسیکلت‌ها متوجه ساکنان شهر‌ها و حتی روستا‌ها کرده‌اند، آمار بالای تصادفاتی‌ست که فضای ناامنی را برای عبور و مرور عابران و حتی خود راکبان این موتور‌ها به وجود آورده. عدم تبعیت از قوانین راهنمایی و رانندگی، ورود به تمامی فضا‌های شهری تعریف شده برای عابران پیاده و عدم استفاده از کلاه ایمنی؛ حرکات نمایشی آسیب‌زا و آلودگی صوتی برای شهروندان، از جمله مواردی هستند که صدمات روحی، جسمی و حتی جانی جبران‌ناپذیری را برای مردم دارد.در واقع دود این بی‌قانونی موتورسواران بیش از هر کس در چشم خود آنها می‌رود، به طوری که براساس آمار‌های پلیس راهور، ۴۱ درصد تصادفات در تهران در پنج سال اخیر مربوط به موتورسواران است. تصادفانی که بعضا به جرح‌های منجر به معلولیت یا حتی مرگ می‌انجامد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1404/3/13 -  شماره 5831
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۶۴۴۷
حرکات نمایشی آسیب‌زا و آلودگی صوتی برای شهروندان صدمات روحی و جسمی جبران‌ناپذیری دارد؛

موتورسیکلت‌ها حکمرانان بی‌قانون شهر

از زمانی که خودروی سواری آن هم همین خودرو‌های داخلی کم‌آپشن و پرمشکل به آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از افراد تبدیل شده، شمار موتورسیکلت‌ها به صورت انفجاری رشد کرده است.

 شاید با توجه به اینکه این وسیله نقلیه، کوچک‌تر از خودروی سواری است و می‌تواند در کاهش بار ترافیک موثر و در نتیجه به کاهش آلودگی هوا و معطلی در خیابان‌ها و حمل‌ونقل سریع‌تر و کاهش مشکل جای پارک در شهر‌های شلوغ کمک کند؛ این تغییر درخواست به سمت موتورسیکلت موضوع چندان بدی هم نباشد، اما نتیجه در عمل نه تنها درخشان نبوده که به یک فاجعه تبدیل شده است.
پیاده‌رو، چراغ قرمز، خط ویژه، خط‌کشی عابرپیاده، حتی پارک‌ها و گاهی پل هوایی. موتور‌سیکلت‌ها همه جا هستند و از هر خط ممنوعه‌ای می‌گذرند. خلاف جهت در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها حرکت می‌کنند، عابران را می‌ترسانند، حرکات نمایشی انجام می‌دهند و در هر ساعتی از شبانه روز، در هر کوی و برزنی صدای زوزه موتورشان را می‌توان شنید.
جدای از این موارد که به فرهنگ موتورسواری مربوط است، آنچه که بیش از همه نگرانی‌ها را در خصوص این وسیله نقلیه افزایش داده، شمار زیاد موتورسیکلت‌های بی‌کیفیتی‌ست که آلایندگی آنها چندین برابر خودرو‌های سواری است.در کشور ۱۴ میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده وجود دارد که به اذعان مدیر اجرایی معاینه فنی و عوارض خودرو‌های کشور ۱۱ میلیون آن فرسوده و آلاینده هوا هستند. آن هم نه به اندازه جثه کوچک‌شان، بلکه چهار تا شش برابر یک خودرو سواری. جالب است که با وجود چنین حجمی از بی‌کیفیتی، نه تنها موضوع معاینه فنی موتورسیکلت در ایران محلی از اعراب ندارد که حتی گفته می‌شود بسیاری از موتورسیکلت‌های جدیدی که تازه وارد بازار می‌شوند هم به دلیل عدم استاندارد لازم در تولید، فاقد کیفیت بوده و در نتیجه آلاینده هوا و صوت هستند.
در این میان پایتخت وضعیتی به مراتب بدتر از دیگر کلانشهر‌ها دارد. براساس آخرین داده‌های آماری چهار میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند که ۹۰ درصد آنها فرسوده هستند. وسایلی که گرچه صدا و تصویر و دود آنها شهر را به یغما برده، اما منبع تامین درآمد برای راکبان و خانواده‌هایشان هم هست.
داده‌های آماری نشان می‌دهد که ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور در تهران فعالیت دارند برای درآمدزایی خانواده‌های خود از این وسیله استفاده می‌کنند به طوری که فقط بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتورسوار در بحث پیک موتوری فعالیت دارند و برخی از آنها نیز با مسافرکشی، درآمد‌های روزانه زندگی خود را تامین می‌کنند؛اما این وسایل نقلیه بی‌کیفیت که کمترین مقررات ایمنی آن را تضمین می‌کند برای راکبانش خطرات به مراتب بیشتر از سایر مردم دارد.
آمار بالای تصادف 
از مهمترین آسیب‌هایی که موتورسیکلت‌ها متوجه ساکنان شهر‌ها و حتی روستا‌ها کرده‌اند، آمار بالای تصادفاتی‌ست که فضای ناامنی را برای عبور و مرور عابران و حتی خود راکبان این موتور‌ها به وجود آورده. عدم تبعیت از قوانین راهنمایی و رانندگی، ورود به تمامی فضا‌های شهری تعریف شده برای عابران پیاده و عدم استفاده از کلاه ایمنی؛ حرکات نمایشی آسیب‌زا و آلودگی صوتی برای شهروندان، از جمله مواردی هستند که صدمات روحی، جسمی و حتی جانی جبران‌ناپذیری را برای مردم دارد.در واقع دود این بی‌قانونی موتورسواران بیش از هر کس در چشم خود آنها می‌رود، به طوری که براساس آمار‌های پلیس راهور، ۴۱ درصد تصادفات در تهران در پنج سال اخیر مربوط به موتورسواران است. تصادفانی که بعضا به جرح‌های منجر به معلولیت یا حتی مرگ می‌انجامد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد