در چند هفته اخیر خودرو سازان قیمت محصولات خود را با دلایلی مانند افزایش قیمت ارز تا ۱۰ میلیون تومان هم افزایش دادهاند. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه قیمت خودروهایی که هم چنان وارد کشور میشود با نرخ دلار سابق است، گفت: گرانی خودروهای داخلی و خارجی به بهانه افزایش نرخ دلار تخلف است و اگر خودروسازان قصد افزایش قیمت دارند، باید از مبادی رسمی تصمیمگیری و اعلام شود. محمد مجیری اظهار کرد: متاسفانه برخی با ایجاد تنش در بازار از نوسانات نرخ دلار بهره میبرند در حالی که این اتفاق درستی نیست.
وی تصریح کرد: مردم اگر به خود رحم نکنند نباید انتظاری از دیگر کشورها که ایران را در تحریم قرار داده و مشکلاتی برای ما ایجاد میکنند، داشته باشیم. وی در خصوص اینکه نمایندگی برخی از شرکتهای خودروساز عنوان میکنند، در حال حاضر خودرویی در انبارهای خود ندارند، اظهار کرد: طبق قانون نظام صنفی و تعزیرات حکومتی، اگر کالایی موجود باشد و واحد عرضه نکند، مصداق تخلف است و میتوان عنوان احتکار را برای آن در نظر گرفت و به طور قطع سازمان تعزیرات حکومتی باید به این مساله ورود کنند.
ی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کالا به وفور در انبارهای کشور موجود است، اظهار کرد: در حال حاضر به طور مرتب جلسات مختلفی پیرامون تنظیم بازار تشکیل میشود، اما باید توجه داشت که جو روانی موجود بازار که عنوان میشود به دلیل خروج آمریکا از برجام، کالا وجود ندارد به صلاح اقتصاد کشور نیست و موجب سوءاستفاده برخی از این شرایط میشود. مجیری تصریح کرد: به دنبال نوسانات نرخ ارز و عرضه محدود آن در بازار نرخ خودرو به خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام به طور جهشی ساعتی تعیین میشود و در عمل خرید و فروشی در بازار خودرو صورت نمیگیرد.
شکاف قیمت از کارخانه تا بازار
براساس بخشنامه شرکت سایپا، بهای خودروهایی مانند پارستندر بیش از ۵۰۰ هزار تومان، انواع ساندرو چهار تا پنج میلیون تومان، آریو حدودا پنج میلیون تومان و سراتو تا ۹ میلیون تومان افزایش پیدا کردهاست. سایپا و ایرانخودرو همچنین در تلاش هستند با فشار بر وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت محصولات زیر ۴۵ میلیون تومان خود را نیز افزایش دهند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته است: خودروسازان در حال حاضر قیمت تمام شده بالای خود را به افزایش قیمت دلار و نوسانات ارزی نسبت میدهند و در تلاش برای افزایش قیمت محصولات خود هستند. رمضانعلی سبحانی با تاکید بر این که بررسی روند تولید خودروسازان نشان میدهد که نوسانات ارزی و قیمت دلار تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده خودروسازان ندارد، اظهار داشت: هم اکنون خودروسازان مواد اولیه مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی و همچنین بورس تامین میکنند بنابراین افزایش قیمت دلار چندان در قیمت نهایی محصولات آنها تاثیرگذار نیست.
در حال حاضر علاوه بر افزایش قیمت کارخانه، تعدادی از محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار نیز شاهد افزایش قیمت بوده است به نحوی که حاشیه قیمت برخی از خودروها از کارخانه تا بازار از مرز ۹ میلیون نیز گذشته است. همین موضوع سبب شده تا بازار دلالی در این خودروها رونق پیدا کند.
به دنبال افزایش قیمت برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا، مدیران این دو شرکت، همراه وزیر صنعت، به کمیسیون صنعت مجلس احضار شدهاند. با این وجود خودروسازان ایران باز هم بهدنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند. در حالی قیمت خودروهای تولید داخل بیش از ۴۵ میلیون تومان افزایش یافته است که خودرو سازان برای افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان نیاز به تایید شورای رقابت دارند. بنا بر گزارشها در حال حاضر لابی خودرو سازان در حال فشار به شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان است؛ خودروهایی که بخش زیادی از بازار را در ایران تشکیل میدهد و نیاز خانوادههای متوسط ایرانی اکثرا در این بخش قرار دارد.
قیمت خودرو در بازار
یکی از فروشندگان بازار خودرو در خصوص تاثیر افزایش نرخ ارز و نوسانات دلار و هم چنین خروج آمریکا از برجام بر بازار خودرو، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی و خارجی تغییر میکند و متاسفانه هیچ مرجعی پاسخگوی افزایش قیمتها نیست. امیرحسین بیات با تاکید بر اینکه متاسفانه قیمت خودرو از دست فروشندگان آن خارج شده است، افزود: گرانی خودرو از سوی نمایندگیهای سایپا و ایران خودرو به طور روزانه اعلام میشود و دست کم هر خودرو داخلی بین چهار تا پنج میلیون تومان افزایش قیمت دارد. در این شرایط متاسفانه خرید و فروش خودروهای ایرانی و خارجی بسیار اندک شده است و در حال حاضر اندک خرید و فروش خودرو مربوط به خودروهای کارکرده مدل پایین داخلی و خارجی است.
این فروشنده بازار خودرو تاکید کرد: به طور میانگین قیمت خودروهای داخلی و خارجی حدود ۱۰ درصد گران شده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش نرخ خودروهای داخلی به طور رسمی اعلام شده است یا خیر؟ گفت: متاسفانه افزایش نرخ خودرو بدون اعلام قبلی تغییر میکند. بیات به قیمت برخی خودروهای داخلی و خارجی پیش از خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: پیش از این قیمت خودرو پارس تیوفایو ۴۴ میلیون تومان، سمند ۳۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، دنا ۴۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ال نود ۴۰ میلیون تومان، ساندار ۴۴ میلیون تومان، چانگان نیمه شاسی ۶۷ میلیون تومان، جک s۵ ۱۰۴ میلیون تومان، سانتافه ۲۱۰ میلیون تومان، لکسوز ۳۴۰ میلیون تومان، تویوتا ۱۵۰ میلیون تومان بود، اما بعد از خروج آمریکا از برجام نرخ خودرو پارس تیوفایو ۴۷ میلیون تومان، سمند ۳۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، دنا ۵۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۲۴ میلیون تومان، ال نود ۴۸ میلیون تومان، چانگان نیمه شاسی ۷۵ میلیون تومان، جک s۵ ۱۲۵ میلیون تومان، سانتافه ۳۵۰ میلیون تومان، لکسوز ۶۰۰ میلیون تومان، تویوتا ۲۲۰ میلیون تومان و النترا ۲۱۰ میلیون تومان شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در این شرایط بخش دولتی هیچ برنامهای برای کنترل بازار ندارد و شرکتهای تولیدکننده حاضر به عرضه خودروهای تولیدی خود به بازار نیستند چرا که قیمتها نامشخص و روزانه تغییر میکند و تولیدات خود را در انبارها نگهداری میکنند.
ایران خودرو دنا را ۵ میلیون گران کرد
ایران خودرو در دور جدید قیمت گذاری محصولات خود در سال ۹۷ قیمت خانواده دنا را با رشد ۵ میلیون تومانی به نمایندگیهای این شرکت ابلاغ کرد. براساس مصوبه جدید ایران خودرو دنا معمولی با رشد ۴ میلیون و ۱۱۶ هزار تومانی با قیمت ۴۶ میلیون و ۹۹۱ هزار و ۶۰۰ تومان، دنا پلاس با رشد ۴ میلیون و ۶۶۵ هزار تومانی با قیمت ۵۳ میلیون و ۲۶۸ هزار تومان و دنا پلاس توربو با رشد ۵ میلیون و ۸۸ هزار تومانی با قیمت ٥٨ میلیون و ۹۰ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش میرسد. البته این شرکت هفته گذشته هم به صورت چراغ خاموش قیمت سه محصول خود را حدود ۵ میلیون تومان افزایش داده بود.
در لیست جدید قیمت انواع محصول این شرکت برای پژو ۲۰۷i دندهای باافزایش ۴ میلیونی، ۴۷ میلیون، پژو ۲۰۷i اتوماتیک با افزایش ۴ میلیونی، ۵۴ میلیون و تندر پلاس اتوماتیک با افزایش ۴ میلیونی ۵۳ میلیون تومان تعیین شده بود.