جک S۳ یک ماهه ۵۰ میلیون گران شد!
از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری شرکت کرمان موتور، جک S۳ خود را سه بار تغییر قیمتی داده است به گونهای که اکنون این محصول نزدیک به ۵۰ میلیون تومان گرانتر از روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه به فروش میرسد. شرکت کرمان موتور در اردیبهشت ۹۸ با انتشار بخشنامههای مختلف سه بار قیمت خودروی جک S۳ را افزایش داده است.
بررسی روند تغییر قیمت این محصول نشان میدهد که این شرکت قیمت جک S۳ را در دوم اردیبهشت ماه از ۱۶۱ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تغییر داد. سپس این شرکت در هشتم اردیبهشت ماه نیز مجدداً تصمیم به افزایش قیمت بیش از ۱۵ میلیون تومانی این محصول گرفته و قیمت آن را به ۱۹۶ میلیون تومان رساند.
پس از گذشت شانزده روز از دومین افزایش قیمت این محصول، از تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه جک S۳ این شرکت ۲۱۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده و به فروش میرسد که نسبت به قیمت اعلامی در هشتم اردیبهشت ماه، حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. به اینترتیب در کمتر از یک ماه قیمت کارخانهای جک S۳ حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است. در این شرایط مشخص نیست دلیل این افزایش قیمت شدید چیست و در شرایط ثبات نسبی متغیرهای کلان اقتصادی همچون نرخ ارز چه اتفاقی افتاده که در عرض یک ماه قیمت یک خودرو باید حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد!؟ این وضعیت در حالی است که خبری از سازمانهای نظارتی به ویژه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیست.
در این زمینه موضوع از کرمان موتور پیگیری شد. نماینده فروش این شرکت در پاسخ اعلام کرد: ما همه محصولات خود را در ردههای قیمتی متعادل نگه داشتهایم و سعی کردهایم با توجه به شرایط خودروسازی حال حاضر و مشکلاتی که در صنعت خودرو وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه افزایش قیمتی در محصولات کرمان موتور پیش عید وجود نداشته، قیمتها را متعادلتر کنیم. ضمن اینکه شرکت کرمان موتور با وجود همه مشکلات و معضلاتی که در صنعت خودروسازی به خود دیده است، هیچ تعدیل نیرویی نداشته است؛ لذا ضروری است که برای بقای خود نیز قیمتها را تغییر داده و به قیمتهای واقعی که از نظر ما اکنون متعادل است؛ نزدیک کنیم.
قیمت پراید ۱۰ میلیون حباب دارد
قیمت مواد اولیه در بازار داخلی آن قدر به طور حبابوار افزایش یافته که همین موضوع قیمت خودروهای داخلی را تحت تاثیرقرار داده است. نوسان نرخ ارز یکی از عواملی است که باعث شده برخی ذینفعان و تولیدکنندگان، مواد اولیه مورد نیاز را به موقع در اختیار خودروسازان قرار ندهند. حال سؤالی که مطرح میشود، این است که این نوع رفتارهای پوپولستی (اعمال محدودیتها و ممنوعیتها) چه آثاری را در بازار خودرو میتواند به همراه داشته باشد؟
در همین زمینه یک کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش که قیمت خودرو در دراز مدت گران خواهد شد؟ گفت: به نظر میرسد بازار خودرو همچنان هیجان زده باقی بماند. اینکه برخی میگویند قیمت خودرو در آینده افزایش مییابد، این نوع تحلیلها صحیح نیست؛ معتقدیم قیمت خودرو به همین منوال ثابت باقی بماند؛ چراکه گرانی مجدد در بازار خودرو دیگر کشش ندارد.
امیرحسین کاکایی افزود: البته عدم افزایش قیمت خودرو به برخی اما و اگرها ارتباط دارد. چنانچه قیمت دلار ثابت باقی بماند، قیمت خودرو نیز ثابت باقی خواهد ماند. یعنی چنانچه ارزش پول ملی کاهش یابد به خودی خود ارزش هر کالای واسطهای، سرمایهای و مصرفی افزایش خواهد یافت. البته باید عنوان کرد که گرانی مجدد در بازار خودرو دیگر کشش ندارد.
او در بخش دیگر صحبتهایش در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت فعلی خودروها حباب دارد یا خیر؟ پاسخ داد: در حال حاضر قیمت فعلی خودروها حباب دارد. علت این است که عرضه برخی خودروها به صفر رسیده یا تولید برخی مدلهای دیگر به طور چشمگیری کاهش یافته است. معتقدیم چنانچه اوضاع تولید به هر نحوی مساعد شود، قیمت خودرو با افت شدیدی همراه خواهد شد. کاکایی همچنین به حباب قیمت پراید اشاره کرد و گفت: براساس برآوردهای انجام شده چنانچه قیمت دلار هفت تا هشت هزار تومان شود قیمت واقعی پراید بین ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان است. حال باتوجه به نوسانات قیمت دلار چنانچه قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان برسد قیمت واقعی پراید ۴۰ میلیون تومان است. در حالی که قیمت پراید در بازار به قیمت ۵۰ میلیون تومان عرضه میشود. بنابراین قیمت فعلی پراید حدودا ۱۰ میلیون تومان حباب دارد.
او درباره علت حباب در بازار خودرو اشاره کرد و افزود: متاسفانه یکی از دلایلی که قیمت خودرو حباب دارد به قیمت حبابی مواد اولیه در داخل کشور باز میگردد. چنانچه مشکل و موانع حوزه تولید برطرف شود قطعا قیمت خودروهای داخلی حدود ۲۰ درصد و قیمت خودروهای خارجی در صورت آزاد شدن واردات ۳۰ درصد ارزان میشود.
سخنگوی فراکسیون حمایت از قطعه سازان مجلس با اشاره به قول وزیر صمت برای حل مشکل قطعه سازان گفت: سیاست قیمت گذاری ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار که توسط وزیر مطرح شد موفق نبود. زهرا ساعی در خصوص وضعیت قطعهسازان به ویژه در تامین قطعات خودروسازان، گفته است: قطعه سازان ما از سال گذشته وضعیت خوبی نداشتند و به همین دلیل ما فراکسیون حمایت از قطعهسازی را تشکیل دادیم قطعهسازی و خودروسازی رابطه مستقیمی با هم دارند زمانی که بازار خودرو کشور دچار مشکل و رکود میشود این مشکل به قطعهسازان منتقل میشود.