سناتور کونز در پاسخ به این پرسش خبرگزاری رویترز که آیا از بازگشت آمریکا به برجام حمایت می کند، گفت: «نه بدون داشتن مسیر روشنی برای محدود کردن برنامه موشکی و حمایت از گروههای نیابتی در منطقه.»سناتور کونز همچنین با اشاره به این که تنها از جانب خودش صحبت میکند، گفت: قبل از آن که از بازگشت به برجام حمایت کنم، واشینگتن نیازمند است که به دنبال راهی برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی و حمایت آنها از گروههای نیابتی باشد. اینها (محدود کردن برنامه موشکی و فعالیت منطقهای ایران) میبایست یک زمانی محقق شوند.
آیا بایدن با سه فرمان میتواند برجام
را احیا میكند؟
وزیر خارجه ایران در حساب کاربریاش در توئیتر گفت چنانچه آمریکا دنبال بازگشت به برجام باشد، تهران آماده مذاکره بر سر شرایط بازگرداندن این کشور به توافق هستهای است. «محمد جواد ظریف» نوشت: «آمریکا هنوز عضو سازمان ملل است. اگر به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد ما هم تعهداتمان ذیل برجام را اجرا میکنیم. اگر آمریکا به دنبال بازگشت به برجام باشد، آمادهایم در خصوص شرایط لازم برای اینکه این کشور مجدداً وضعیت «مشارکتکننده در برجام» را به دست آورد مذاکره کنیم.» یك کارشناس مسائل بینالملل با اشاره به اینکه برجام یک توافقنامهای است که یکبار شکسته شده است، گفت: بنابراین باید این توافق به حالت قبلی بازگردد، با توجه به اینکه از مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا در خلال مذاکرات مربوط به برجام تابوشکنی انجام شده، بنابراین هزینههای این مورد طی چندین سال گذشته پرداخت شده، به نظر میرسد، در وهله اول دولت جو بایدن باید تکلیف خود را مشخص کند و بگوید که موضعش در مورد برجام چیست.حشمتالله فلاحتپیشه افزود: رئیس جمهور منتخب آمریکا تاکنون درباره بازگشت این کشور به پیمانهایی که آمریکا از آن خارج شده از جمله پیمان آب و هوایی پاریس و همچنین سازمان بهداشت جهانی، صحبت کرده و گفته که آمریکا به آنها باز خواهد گشت، اما در مورد برجام تاکنون به طور رسمی حرفی نزده، هرچند که مشاوران و نزدیکان او در مورد برجام و شرایط بازگشت آمریکا به آن اظهاراتی را انجام داده اند، اما خود بایدن باید به صورت رسمی در این باره به موضعگیری بپردازد، تا معلوم شود که دولت آینده آمریکا قصد دارد چه سیاستی را در قبال برجام اتخاذ نماید. فلاحتپیشه با اشاره به اینکه بازگشت آمریکا به برجام نباید به یک امر اختلافی در داخل تبدیل شود، اظهار داشت: برجام زمانی که به امضا رسید، یک تصمیم فراجناحی بود که گرفته شد و این موضوع در شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسید، بنابراین چیزی نبود که تنها دولت در آن دخیل باشد، در این رابطه جناحهای سیاسی باید در نظر داشته باشند که نباید از این موضوع به نفع خود بهره برداری کنند، در عین حال این مطلب که آمریکا حتی اگر یک روز زودتر به برجام بازگردد و تحریمها برداشته شود، این موضوع به نفع مردم تمام خواهد شد. وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از مسئولان که در مورد برجام صحبت کرده و آن را زیر سئوال میبرند، این عده فشار اقتصادی که ناشی از خروج آمریکا از برجام رخ داد را تحمل نکردند، این موضوع گریبان مردم عادی را گرفت و زندگی آنها را مختل کرده است، اما این آقایان در فشار قرار نگرفتند، بلکه حقوق، پاداش، مزایا و حق ماموریتهای خود را دریافت کردند، بنابراین اگر قرار باشد، افتخاری نیز برای احیای برجام وجود داشته باشد، این مسئله نصیب جناحهای سیاسی نمیشود، بلکه این مردم هستند که نفع اصلی را خواهند برد، زیرا که میتوانند بعد از حدود چندین سال یک زندگی بدون تحریم و فشار را تجربه کنند.وی با بیان اینکه بایدن با صدور سه فرمان اجرایی میتواند برجام را احیا کند، اظهار داشت: زمانی که برجام به امضا رسید، مقرر شد ۱۲۴۸ تحریم ایران رفع شود، در زمان اوباما ۹۱۵ مورد از اینها رفع شد، اما زمانی که ترامپ بر سر کار آمد، این تحریمها به حالت سابق خود بازگشت، در گام اول بایدن باید این ۹۱۵ تحریمی که بر اساس برجام باید رفع میشد، را رفع کند و مابقی آن را نیز در دستور کار خود قرار دهد، در دستور اجرای دوم این ۷۰۰ تحریمی که ترامپ طی این چهار سال علیه ایران وضع کرده را تعلیق نماید و دست آخر نیز تحریمهایی که کنگره در این چهار سال نیز وضع کرده را نیز به حالت تعلیق در آورد، هرچند که این تحریمها آنقدر به مانند دو مورد اول مهم نیستند، اما میتواند بسیار اعتمادساز باشد.
بایدن کدام تحریمهای ایران را میتواند بردارد؟
بازگشت به برجام و رفع تحریمها یکی از وعدههای جو بایدن، نامزد حزب دموکرات است. وعدهای که بر اساس آن گفته میشود بایدن خواستار بازگشت فوری به برجام است. اما اولین و مهمترین سئوالی که بعد از این وعده به ذهن میرسد این است که جو بایدن کدام یک از تحریمهای آمریکا علیه ایران را میتواند بردارد؟
تحریمهایی که علیه ایران وضع شده چند دسته است، برخی تحریمهایی است که با بازگشت امریکا به برجام احتمالا برداشته میشود و برخی دیگر برای حذف یا تعلیق نیاز به روندی دیگر دارد. در کل تحریمهایی که از زمان ریاستجمهوری ترامپ علیه ایران وضع شدهاند شامل دو دسته هستند.
۱. تحریمهایی که با خروج آمریکا از برجام از طرف این کشور برای ایران اعمال شدهاند:
این تحریمها در اصل پیش از دوره ریاستجمهوری دونالد ترامپ و بیشتر در زمان حضور باراک اوباما در کاخ سفید برای تحت تاثیر قرار دادن فعالیتهای هستهای ایران وضع شدهاند. بخشی از این تحریمها با امضای برجام بهصورت موقت برداشته شدهاند و برخی دیگر قرار بود گام به گام و مرحله به مرحله برداشته شود، مشروط به اینکه طرفین در برجام میماندند و آژانس بینالمللی انرژی اتمی تعهد ایران به برجام را تایید میکرد. تحریمهای اولیه مرتبط به فعالیتهای هستهای ایران که با بازگشت آمریکا به برجام میتواند سریعا برداشته شوند بهصورت کلی شامل این موارد هستند:
تحریم خرید نفت و گاز از ایران؛تحریم تجارت با ایران؛تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی
۲. تحریمهایی که خود دولت دونالد ترامپ وضع کرده است.تحریمهایی که دولت دونالد ترامپ اعمال کرده، شامل دو دسته تحریم است، یکی تحریمهای سنا و دیگری تحریمهای دولت ترامپ. جو بایدن دسته اول تحریمها را نمیتواند بردارد اما دسته دوم را میتواند.
تحریمهای سنا
برخی از این تحریمها توسط سنای آمریکا اعمال شدهاند. در این تحریمها مجلس سنا، دولت را موظف کرده است که تحریمهای خاصی را علیه ایران اعمال کند. جو بایدن نمیتواند این تحریمها را بردارد. مگر اینکه سنا را قانع کند که برای لغو این تحریمها دستوری را تصویب کنند.
تحریمهای دولت دونالد ترامپ
دسته دوم تحریمهای دولت ترامپ نه از طرف سنا یا کنگره آمریکا بلکه از طرف خود دولت آمریکا اعمال شدهاند. چنین تحریمهایی بیشتر به شکل دستورهای اجرایی (Executive orders) دونالد ترامپ به اجرا درآمدهاند. درصورتیکه جو بایدن برنده انتخابات ریاستجمهوری آمریکا باشد، میتواند با دستورهای اجرایی دیگری این تحریمها را بردارد. این تحریمها شامل موارد زیر هستند:
تحریم رهبر انقلاب اسلامی و ۸ نفر از فرماندهان نیروی دریایی، سپاه و هوافضا؛تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه؛تحریم شرکت کشتیرانی ایران (IRSL) و شرکت کشتیرانی E-Sail که در شانگهای چین است.تحریم صنایع پتروشیمی ایران؛تحریم بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی و شرکت اعتماد تجارت پارس.
اتحادیه اروپا: احیای برجام آسان نخواهد بود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدگاهش را درباره مسیر جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا برای تعامل با ایران و بازگشت به توافق هسته ای بیان کرد. مجله تایم درباره انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر تعاملات این کشور نوشت: بایدن گفته است که دوباره به توافق هستهای ۲۰۱۵ ایران که شامل ۱۲ سال مذاکره با ایالات متحده، اتحادیه اروپا، سازمان ملل، روسیه و چین است، خواهد پیوست. ترامپ در سال ۲۰۱۸ ایالات متحده را از توافق بیرون کشید و درواقع کل توافق را نابود کرد. سپس ایالات متحده تحریمهای سختگیرانهای را اعمال کرد، صادرات نفت ایران، مایه حیات اقتصادی آن را متوقف کرد و هر شرکتی را که در ایران سرمایهگذاری انجام میدهد را تهدید به ممانعت از فعالیت تجاری و اقتصادی در آمریکا کرد. این تهدید شرکتهای عظیم اروپایی، از جمله خودروساز فرانسوی پژو- سیتروئن و توتال غول انرژی را مجبور به رها کردن سرمایهگذاریهای بزرگ در ایران کرد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وجود تعهد بایدن به توافق هستهای ایران در گفتوگو با مجله تایم میگوید : «احیای آن اکنون آسان نخواهد بود، به این دلیل که امضاکنندگان میتوانند در مورد لغو مجدد آن توسط رئیسجمهور آینده ایالات متحده محتاط باشند» .
مجله تایمز مینویسد: از زمان خروج ترامپ در سال ۲۰۱۸، ایران برنامه هسته ای خود را تسریع کرده است که لغو تحریمهای ایالات متحده را برای دولت بایدن دشوار خواهد کرد، چیزی که ایران به عنوان پیششرط توقف دوباره برنامه غنی سازی اورانیوم به آن نیاز دارد. بورل در این باره به تایم میگوید: این توافق فقط یک توافق هستهای نیست. این یک توافق اقتصادی است و ایران انتظار دارد مبادلهای برای متوقف کردن برنامه هستهای خود داشته باشد. او همچنین به این مجله گفت: مذاکرات مقدماتی میتواند به سرعت پس از تحلیف بایدن اتفاق بیفتد. این توافق تنها راه ممانعت ایران از تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای است. فکر نمیکنم راهکار دیگری باشد.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: شما هرگز تاریخ را به عقب نخواهید برگرداند. طی چهار سال رئیس جمهوری دونالد ترامپ، که اتحادیه اروپا را« دشمن» توصیف کرد و تعرفههایی بر کالاهای اروپایی وضع کرد، این احساس دائمی را برای اروپاییها بهجای گذاشت که حمایت ایالات متحده لزوماً قابل اعتماد نیست.
امینزاده: مردم نه به اصلاحطلبان خوشبین هستند و نه به اصولگرایان اعتماد دارند
مذاکره برای تامین منافع ملی ضروری است
گروه سیاسی: معاون وزارت خارجه دولت اصلاحات گفت هیچ دولت مقتدری از مذاکره نمیگریزد و مذاکره برای تامین منافع ملی ایران ضروری است.
محسن امینزاده، در هفتمین نشست مشترک شورای مرکزی حزب جوانان ایران اسلامی با دبیران استانی این حزب اصلاحطلب ضمن بررسی حواشی انتخابات ریاستجمهوری آمریکا به پدیده انتخابات ایران و ایالات متحده پرداخت و گفت: انتخابات آمریکا از جهات مختلفی برای ما درسآموز است. نکته اول اینکه ساختار انتخاباتی ایران به دلیل ضرورت اخذ اکثریت مطلق آرا بیشباهت به ساختار دو حزبی آمریکا نیست. عملکرد و تلاش دو حزب قدرتمند و پرنفوذ جمهوریخواه و دموکرات در آمریکا شبیه تلاش دو جریان سیاسی اصلاحطلب و اصولگرا برای پیروزی در انتخابات است. به همین دلیل اجماع اصلاحطلبان بر سر یک نامزد و ساختارهای اجماعساز اصلاحطلبان که آنان را به یک مجموعه یکپارچه بدل میکند اهمیت زیادی برای پیروزی اصلاحطلبان در انتخابات دارد.وی ادامه داد: نکته دوم اینکه انتخابات اخیر آمریکا به شکل کم سابقهای در تاریخ دموکراسی آمریکا با چالش مواجه شده است. اما مهم آن است که هیچ ساختار مداخلهگر حاکمیتی در انتخابات وجود ندارد و دو جناح رقیب متکی به قوانین گاه خیلی پیچیده نظام فدرالی، با هم رقابت میکنند. یکدیگر را کنترل میکنند و اختلافات میان خود را حل میکنند. ملاک قوانین ایالتی و فدرال است، البته مرجع عالی قضایی هم برای فیصله بخشی نهایی در موارد نادر عدم حل اختلاف وجود دارد. در این ساختار تقلب حاکمیتی وجود ندارد. گزینش و رد صلاحیت حاکمیتی وجود ندارد. از این منظر انتخابات در آمریکا با انتخابات در ایران تفاوت ماهوی دارد.امینزاده گفت: نکته سوم هم اینکه شباهتهای زیادی میتوان میان رفتار ماجراجویانه ترامپ و رفتار ماجراجویانه احمدینژاد پیدا کرد. اما ترامپ رئیسجمهور یک کشور ثروتمند و قدرتمند است. آمریکا قادر است خسارات گاه عظیم ماجراجوییهای رئیسجمهور کشور را با هزینه گاه خیلی زیاد جبران و ترمیم کند. اما ایران کشور ثروتمندی نیست و ماجراجوییهای حکومت و رئیسجمهوری مثل احمدینژاد میتواند هزینههای بسیار گزاف و گاه غیرقابل جبرانی به امنیت ملی و توسعه ملی و معشیت مردم تحمیل کند. به همین دلیل نظام و رئیسجمهور کشوری مثل ایران حق ندارد با ماجراجویی هستی مردم و کشور را به خطر بیندازد. ماجراجوییهای مثل کشاندن پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحویل آن به دولت آمریکا.وی گفت: نکته چهارمی هم دارد و آن اینکه شکست ترامپ برای ایران یک فرصت بزرگ است. این به معنای آسان بودن مذاکره و مصالحه با دولت بایدن نیست. به معنای نادیده گرفته مقاصد دولت آمریکا نیست. به معنای بیتوجهی به تاثیرپذیری شدید آمریکا از اسرائیل نیست. به رغم همه این دشواریها، شکست ترامپ موقعیت و منزلتی برای ایران ایجاد کرده که میتواند سرافراز به مذاکره با دولت جدید آمریکا بنشیند و از بحران بینالمللی خارج شود و مسیر خردمندانه دیپلماسی مقتدرانه برای دستیابی به مصالح و منافع خود را دنبال کند. فرصتی که میتواند زمینه ساز توسعه ملی در ایران و بازسازی اقتصاد در حال سقوط کشور باشد.امینزاده در رابطه با مسئله برجام و ضرورت توجه به دستاوردهای آن گفت: برجام پیروزی بزرگ ایران در دیپلماسی چند جانبه و بهترین راهکار برای عبور از معضلی بود که با ماجراجویی دولت احمدی نژاد به ایران تحمیل شده است. هرچه تحریم به ایران تحمیل شده است ناشی از عملکرد دولت احمدی نژاد و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحویل پرونده به دولت آمریکا بوده است. کار بزرگ ظریف خارج کردن پرونده هستهای ایران از شورای امنیت و از اختیار دولت آمریکا بود.
وی افزود: چنانچه در دولت قبلی عقلانیت و خرد و مدیریت صحیح دیپلماسی وجود داشت، نه ایران تحریم میشد، نه نیاز به برجامی بود و که خروج آمریکا آنرا شدیدا دچار اختلال کند. اگر ایران مذاکرات خود را با جامعه جهانی ادامه میداد، ایران تحریم نمیشد و وضعیت صنایع هستهای کشور هم در همین حدی که امروز وجود دارد باقی میماند.معاون وزارت امور خارجه دولت اصلاحات در رابطه با حضور ایران در سوریه و مبارزه با داعش گفت: اختلاف نظرهایی درباره ضرورت حضور ایران در مبارزه با داعش وجود دارد. اما بهرحال داعش برای ایران تهدید بود و نیروهای مسلح ایران در سرکوب داعش در سوریه و عراق موفق عمل کردند. اما حضور داعش در منطقه صرفا تهدیدی برای ایران نبود بلکه تهدیدی جهانی بود و ایران میتوانست در این رابطه با جامعه جهانی و اروپا مذاکره کند و در قبال مبارزه با داعش موقعیت بینالمللی خود را تقویت کرده و کشورهای غربی را وادار به دادن امتیاز بکند. اما متاسفانه مبارزه با داعش فاقد دیپلماسی بود. ایران میتوانست در مذاکرات مقتدرانه با آمریکا و جامعه جهانی نه تنها در قبال مبارزه با داعش امتیاز و اعتبار بینالمللی به دست آورد، بلکه فشارهای اسرائیل و عربستان سعودی به آمریکا را خنثی و مانع خروج آمریکا از برجام شود.وی افزود: در زمان حمله آمریکا به افغانستان و عراق، ایران توانست با دیپلماسی قوی و مدبرانه، بدون کمترین هزینه انسانی و نظامی، صرفا با دیپلماسی خردمندانه امتیازات بسیار مهمی بدست آورد. امتیازاتی که باعث افزایش قدرت منطقهای ایران شد و درهای زیادی در سطح جهان را به روی توسعه ملی ایران گشود و ایران بدونه خسارت و هزینه، به اهداف مورد نظر خود در مقابل رژیم صدام و رژِیم طالبان رسید. اما ایران از این تجربههای بسیار با ارزش استفاده نکرد و آنها را ارتقاء نداد بلکه برعکس عملا دولت احمدینژاد، با حذف دیپلماسی ایران از تحولات عراق و سوریه، فرصتهای مهم امنیت ملی و توسعه ملی را از بین برد. با تجربهای که ایران در تحولات افغانستان و عراق داشت؛ میتوانست در شرایطی که به تنهایی در عراق و سوریه با داعش مبارزه میکرد، موقعیت خود را در سطح جهان و در منطقه ارتقاء بخشد و فرصتهای مهمی برای امنیت ملی و توسعه ملی بدست آورد. اما با حذف دیپلماسی ایران، عملا پس از شکست داعش نه تنها هیچ کشوری از ایران قدردانی نکرد بلکه آمریکا از برجام خارج شد و اتهامات مختلف برعلیه حضور منطقهای ایران مطرح گردید.محسن امینزاده با تاکید بر ضرورت اصلاح سیستم اقتصادی ایران و تلاش برای برون رفت از وضعیت موجود گفت: آمریکاییان توانستهاند در تولید و صادرات نفت خودکفا شوند و دیگر نیازی درحد گذشته برای حضور در خلیج فارس و خرید نفت کشورهای منطقه ندارند، در نتیجه اهمیت استراتژیکی نفت ایران تا حد زیادی از بین رفته است و حذف نفت ایران تاثیری در بازار و قیمت نفت ندارد. از سوی دیگر کاسبان تحریم نیز به بهانههای واهی مانع پیوستن جمهوری اسلامی به FATF شدهاند که این امر موجب شده تا هیچ کشوری با ایران وارد مبادلات اقتصادی نشود و حتی چین, روسیه و عراق نیز به همین بهانه از همکاری اقتصادی با ایران طفره بروند. امروز قدرت نظامی به تنهایی نقش بازدارندگی ندارد و هیچ کشوری نمیتواند با اقتصادی نابسامان و بحرانهای اجتماعی و صرفا با اتکا به قوای نظامی در سطح جهان مدعی عزت و قدرت شود.معاون وزیر امور خارجه دولت اصلاحات پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا را بهترین فرصت برای مذاکره با این کشور دانست و گفت: در روابط بینالمللی نه دشمن ابدی وجود دارد و نه دوست ابدی و این شرایط حال است که معین میکند که چه سیاستی برای برون رفت از بحران و ارتقاء منزلت بینالمللی کشور باید اتخاذ شود. مذاکره با آمریکا براى پذیرش ادعاها و خواسته ای آمریکا نیست بلکه برای تامین امنیت ملی و منافع ملی ایران ضروری و بسیار موثر است. هیچ دولتی از مذاکره نمیگریزد. دولت مقتدر مقتدرانه مذاکره میکند و مقتدرانه امتیاز میگیرد. حتی در مذاکره با دولت مخالف و یا دشمن خود. مذاکره هراسی در ایران محصول تفکر جریانی است که بقای خود را در بحران و تحریم و تهدید میبیند.
وی افزود: دولت چین از طریق دیپلماسی فرصتهای بسیار با ارزشی برای توسعه ملی کشور فقیر خود فراهم کرد و کشورش را به موقعیت بزرگترین قدرت اقتصادی جهان ارتقاء داد. ایران نیز میتواند با چشم انداز موقعیت و منزلت و اقتدار اقتصادی شایسته ملت ایران به توسعه ملی مقتدرانه بیندیشد و با دیپلماسی این موقعیت را برای کشور ایجاد کند. ایران باید در جهت دستیابی به توسعه اقتصادی و خارج شدن از وضع فلاکتبار کنونی، با قدرت دیپلماسی به تعامل با جهانیان از جمله آمریکا روی بیاورد و به نتیجه مطلوب برسد. لذا در کنار همه مجاهدتها و مبارزات عظیم مردم ایران و نظامیان ایران در مقابل تهاجم رژیم صدام و هشت سال جنگ تحمیلی، سهم دیپلماسی در شکل گیری قطعنامه ۵۹۸ بسیار مهم و سرنوشت ساز بود و ایران بدون دیپلماسی موفق خود و بدون قطعنامه ۵۹۸ میتوانست در سال آخر جنگ با خطراتی جدی برای امنیت ملی خود مواجه شود.این دیپلمات سابق افزود: وظیفه نظامیان آمادگی مقتدرانه و مواجهه مقتدرانه نظامی با دشمن در وضعیت ضروری است. متقابلا وظیفه دیپلماسی، مذاکره مقتدرانه و کسب حداکثر امتیازات در جهت منافع ملی و امنیت ملی بدون جنگ است و در واقع دیپلماسی بدل کردن قدرت ملی به ابزار مذاکره برای کسب فرصتهای ملی و قدرت ملی بیشتر است. نظامیان با اقتدار نظامی برای کشور امنیت و سربلندی میآورند.امینزاده در پایان این نشست با تاکید بر ضرورت توجه به سرنوشت انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ ایران گفت: باید بپذیریم که شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به نحوی است که مردم نه به اصلاحطلبان خوشبین هستند و نه به اصولگرایان اعتماد دارند. انتخابات مجلس نشان داد که غالب جامعه از شرکت انتخابات روی گردان شدهاند و حتی فکر میکنند که با عدم مشارکت در انتخابات میتوانند پیام اعتراضی خود را از وضع نابسامان کشور به حاکمیت منعکس کنند. اصلاحطلبان باید همواره و تحت بیشترین فشارها نیز به راهکاریهای خروج کشور از بحران و حرکت به سوی اقتدار ملی و توسعه ملی بیندیشند و چه در حاکمیت حضور داشته باشند و چه نباشند؛ میبایست برای سرافرازی ایران و ایرانیان تلاش کرده و توان خود را برای تدبیر امور و اصلاح اشتباهات و انحرافات در مسیر سربلندی ایران و ملت ایران به کار گیرند.