کد خبر: ۱۲۷۳۷۳

تشدید رکود قیمتی در بازار خودرو

بازار خودرو چند هفته‌ای است که در رکود مطلق به سر می‌برد. معاملات در آن به کمترین میزان رسیده و قیمت‌ها به روال چند هفته‌ گذشته، بدون‌تغییر مانده است.

این روزها جز معدود افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، برای خرید مراجعه نمی‌کنند و رکودی سنگین بر بازار حکمفرماست.رکود بازار نقل و انتقالات خودرو در پایتخت در حالی به دو ماه رسیده که صحبت‌های انجام شده در خصوص احتمال بازگشایی واردات خودرو، رکود را شدیدتر کرد و طی آن فروشندگان زیاد شدند اما خریداران عقب‌نشینی کردند.به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، اکنون بازار در یک وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد، وضعیتی که سبب شده مشتری مراجعه نکرده و خریدار اندک باشد. سعید موتمنی گفت: خودروهای خارجی و مونتاژی بیشترین آسیب را از این شرایط دیده‌اند و تقریبا هیچ مشتری برای این خودروها وجود ندارد، اما اندک خرید و فروش‌هایی در خودروهای پرطرفدار داخلی و مونتاژی و به‌طور عمده خودروهای زیر ۵۰۰ میلیون تومانی در جریان است.وی با اشاره به محدودیت‌های عرضه‌های خودروسازان، تاکید کرد: اگر عرضه افزایش یافته و به‌ویژه آن‌طور که خودروسازان وعده داده‌اند خودروهای ناقص کف پارکینگ‌هایشان تکمیل و تجاری شود، می‌تواند بر کاهش مجدد قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۹ حدود ۲۳۵ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ۵ مدل ۹۹ نزدیک به ۲۹۲ میلیون و نوع صندوق‌دار مدل ۱۴۰۰ آن ۳۰۸ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.همچنین پژو ۲۰۷ دنده‌ای و اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۳۰ و ۴۳۸ میلیون، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس مدل ۹۹ حدود ۲۴۵ میلیون، سمند ال. ایکس دوگانه‌سوز ۲۷۸ میلیون، دنا معمولی ۳۲۵ میلیون، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۴۶۰ میلیون و تارا ۴۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ صفر کیلومتر ۱۵۴ میلیون، تیبا صندوق‌دار ۱۴۴ میلیون، تیبا ۲ پلاس ۱۷۳ میلیون، ساینا اس دنده‌ای ۱۷۹ میلیون، کوئیک آر دنده‌ای ۱۷۲ میلیون و شاهین ۳۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.
واردات خودرو و شوک به بازار
از زمان مطرح شدن موضوع واردات خودرو و رفت و برگشت طرح مربوط به واردات بین مجلس و شورای نگهبان، قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی با افت پنج تا ۱۰ درصدی مواجه شد و پس از آن تا به امروز ثابت ماند.
به گفته فعالان این بازار، در این میان اندک فروشندگانی که به دلیل نیاز به پول نقد اقدام به فروش می‌کنند، به‌ناچار حاضر می‌شوند خودروهایشان را با قیمت پایین‌تری به مشتری بفروشند، چون بازار به‌شدت راکد بوده و در حالت انتظار به‌سر می‌برد.با این حال، بسیاری کارشناسان با استناد به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت که واردات خودرو تا پایان سال را به صلاح ندانسته، بیان‌ می‌کنند: منابع ارزی مورد نیاز برای واردات مهیا نیست.به گفته آنان، مطرح شدن موضوع واردات خودرو شوکی به بازار وارد کرد و رکود و بلاتکلیفی بازار را رقم زد.ر دسته مونتاژی‌ها و خارجی‌ها، جک اس۵ کرمان‌موتور ۷۰۵ میلیون تومان، هایما اس۷ ایران‌خودرو ۷۸۰ میلیون، پژو ۲۰۰۸ با مدل ۹۸ حدود ۹۳۰ میلیون و مدل ۹۹ نزدیک به ۹۵۵ میلیون، سانتافه ix۴۵ مدل ۲۰۱۷ با ۴۹ هزار کیلومتر پیمایش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون و تیگوان مدل ۲۰۱۸ با ۳۴ هزار کیلومتر کارکرد ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

 

 

یکی از موارد مهم حل و فصل تحریم‌ها‌ست
رشد اقتصادی نیاز به افزایش بهره‌وری دارد
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از راه‌های رشد اقتصادی، افزایش بهره‌وری است که الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
مرتضی افقه درباره شیوه حصول رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی در صورتیکه وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، کار سختی خواهد بود. یکی از مواردی که برای دستیابی به این امر باید مورد توجه قرار گیرد، حل و فصل معضل تحریم‌ها است، البته این مسئله به تنهایی تاثیرگذار نیست. حتی درصورتی که تحریم‌ها هم حذف شود، باید در زمینه توسعه بازارهای بین‌المللی که نفت یکی از همان موارد است، بیش از آنچه اکنون انجام می‌شود، فعال بود. این کارشناس اقتصادی در این رابطه یادآور شد: یکی از راه‌های رشد اقتصادی که به آن اشاره هم شده، افزایش بهره‌وری است. این کار بسیار مفید و مثبت محسوب می‌شود، اما الزاماتی نیاز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد که پیش از همه به عزم و اراده جدی نیاز است.
افقه درباره راه‌های افزایش بهره‌وری تصریح کرد: برای تغییر و افزایش بهره‌وری بیشتر نیروی کار مدنظر است که در صورت توجه به این امر یکسری تحولات ساختاری بسیار عمیق مورد نیاز است. به این معنا که نیروهای فعلی اعم از مدیران و کارکنان باید آموزش ببینند و از آن مهم‌تر با انگیزه‌ به فعالیت خود ادامه دهند که این مسئله نیاز به کارفرهنگی دارد، البته آموزش برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید را هم نباید دور از نظر داشت.
وی در این رابطه چنین توضیح داد: مهم‌ترین بحث دراین خصوص توجه به شایسته‌سالاری و دوری از انتصاب و انتخاب گزیشن مدیران و کارکنان است زیرا روش فوق در عمل به یک سیستم بوروکراسی ناکارآمد می‌انجامد که زمینه افزایش بهره‌وری را به وجود نخواهد ‌آورد.این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: موارد مورد اشاره در صورتی که بدون توجه باقی بماند، حتی با افزایش فروش نفت هم تغییری در بهره‌وری صورت نخواهد گرفت و چنانچه نسبت به این مهم بی‌توجهی صورت گیرد، سال آینده سختی‌های اقتصادی زیادی در پیش خواهیم داشت، اما درصورتی که اتفاقی دیگر رقم خورد، از این شدت وخامت گرچه این مشکل وجود دارد که درصورت ورود درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور ناکارآمدی‌های موجود دوباره پوشش داده خواهد شد، اما تا حدودی جلوگیری به عمل می‌آید.کنترل ورود پول نفت یا هر سرمایه دیگری به اقتصاد کشور هم بدون راه‌حل نیست، چنانچه این مسئله تحت مدیریت یک فرد کارآمد قرار گیرد، دیگر بخش قابل توجهی از سرمایه‌های موجود کشورتلف نخواهد شد و نخبگان منزوی یا متقاضی مهاجرت نمی‌شوند.

 

 

یک فعال اقتصادی: هزینه مبادله تجاری با ارزی جز دلار روشن نیست
حذف دلار از اقتصاد ایران امکان‌پذیر است؟

آیا دلار از تجارت ایران قابل حذف است؟ این وعده‎ای است که سید رضا فاطمی امین در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی داده و تاکید کرده است: در نظر داریم تا اقتصاد ایران را از دلاری بودن خارج کنیم.
این اولین باری نیست که موضوع حذف دلار از مراودات اقتصادی ایران در دستور کار قرار می‌گیرد. پیش از این تلاش برای امضا موافقنامه‌هایی برای تبادل کالا با ارز دو کشور و... در دستور کار قرار گرفت اما در نهایت توفیق چندانی حاصل نشد. دولت احمدی‎نژاد بیشتری مانور را بر این مساله داشت اما در نهایت بحران وابستگی اقتصاد ایران به دلار در دو دهه اخیر افزایش یافت و برخی معتقدند دلاریزه بودن اقتصاد ایران، یکی از نقاط ضعف در دوران تحریم تلقی می‌شود.
تحریم و اف‌ای‌تی‌اف، دو بال برای یک بحران
در سال‌های اخیر، تحت تاثیر تشدید تحریم‌ها و قرار گیری ایران در لیست سیاه FATF، مشکلات تجار ایرانی افزایش یافته است. حالا بسیاری از تاجران، حتی در بخش خصوصی می‌گویند بانک‌های بین‌المللی حاضر به همکاری با ایران نیستند و همین امر هزینه مبادله را به شدت بالا برده است
یک فعال اقتصادی بخش خصوصی درباره طرح مجدد لزوم حذف دلار از اقتصاد ایران و امکان اجرای این مساله به خبرآنلاین گفت: در ابتدا باید بررسی کرد سهم دلار از مبادلات تجاری در جهان چقدر است و پس از آن می‌توان پاسخ داد آیا می‌توان دلار را از اقتصاد ایران حذف کرد یا خیر؟
مسعود دانشمند افزود: در اقتصادهای بزرگ مانند اتحادیه اروپا که یورو را دارند؛ هنوز نتوانسته‌اند دلار را از مبادلات حذف کنند؛ حتی چین با وجود حجم گسترده اقتصاد خود نتوانسته دلار را حذف کند. باید توجه داشت بیش از ۵۰ درصد از مبادلات دنیا با دلار انجام می‌شود. وی یادآور شد: تاکنون چند بار موضوع حذف دلار از اقتصاد ایران را تجربه کرده‌ایم و پیشنهاد شده که مبادلات را با یورو انجام دهیم در حالی که باید توجه داشت فروش نفت در تمام دنیا بر مبنای دلار است و اگر قرار بر حذف دلار باشد با ارز حاصل از فروش نفت( دلار) را با پرداخت هزینه به یورو تبدیل کنیم. به عبارت دیگر هزینه تسعیر ارز یعنی تبدیل دلار به یورو یا هر از دیگری نیز به هزینه‌های کنونی اضافه می‌شود چرا که حتی خرید و فروش نهاده‌های دامی و روغن نیز در بازارهای جهانی با دلار انجام می‌شود. وی ادامه داد: خرید فلزات نیز در بازارهای جهانی بر پایه دلار انجام می‌شود، به این ترتیب با حذف دلار باید هزینه‌ای برای تبدیل این ارز به یورو پرداخت کنیم که همان‌طور که اعلام شد، این اقدام هزینه بیشتری به اقتصاد کشور و همچنین فعالان اقتصادی وارد خواهد کرد.
دانشمند تاکید کرد: حذف دلار از مبادلات تجاری ایران، نتیجه‌ای جز ضرر ندارد، تصور کنید قرار باشد ما با چین تجارتمان بر اساس یوان باشد، این اتفاق وقتی می‌تواند رخ دهد که چین نیز ریال ایران را قبول کند. در ضمن اینکه با هر کشوری به ارز رایح آن کشور مبادلات صورت گیرد، امری هزینه‌زا و سنگین است. در ضمن وقتی سیستم بانکی کشورهای دیگر با ما کار نمی‌کنند چطور می‌توان این مهم را پیش برد.
 حذف دلار از اقتصاد جنبه شعاری دارد
دانشمند گفت: اظهارات وزیر صمت درباره حذف دلار از اقتصاد بیشتر جنبه شعاری دارد و به نظر نمی‌رسد جنبه واقعی و عملی داشته باشد. وی تصریح کرد: در زمان آقایان احمدی‌نژاد و روحانی و به عبارت بهتر تاکنون چندبار این موضوع را تجربه کرده‌ایم و هر دفعه موفق نبوده‌ایم و دوباره به سمت استفاده از دلار در اقتصاد و مبادلات تجاری بازگشته‌ایم. نتیجه این اقدامات واضح و روشن است. البته در این سال‌ها کسی عدد و رقمی از میزان ضرر و زیان ناشی از این اقدامات اعلام نکرده است.
وی در توضیح این مطلب افزود: البته فرض کنید در تبدیل ارزها نوسانات را نادیده بگیریم اما بی‎ تردید زیان یک درصدی هم در حجم تجارت کشور زیانی هنگفت است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1400/7/27 -  شماره 5008
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۲۷۳۷۳

تشدید رکود قیمتی در بازار خودرو

بازار خودرو چند هفته‌ای است که در رکود مطلق به سر می‌برد. معاملات در آن به کمترین میزان رسیده و قیمت‌ها به روال چند هفته‌ گذشته، بدون‌تغییر مانده است.

این روزها جز معدود افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، برای خرید مراجعه نمی‌کنند و رکودی سنگین بر بازار حکمفرماست.رکود بازار نقل و انتقالات خودرو در پایتخت در حالی به دو ماه رسیده که صحبت‌های انجام شده در خصوص احتمال بازگشایی واردات خودرو، رکود را شدیدتر کرد و طی آن فروشندگان زیاد شدند اما خریداران عقب‌نشینی کردند.به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، اکنون بازار در یک وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد، وضعیتی که سبب شده مشتری مراجعه نکرده و خریدار اندک باشد. سعید موتمنی گفت: خودروهای خارجی و مونتاژی بیشترین آسیب را از این شرایط دیده‌اند و تقریبا هیچ مشتری برای این خودروها وجود ندارد، اما اندک خرید و فروش‌هایی در خودروهای پرطرفدار داخلی و مونتاژی و به‌طور عمده خودروهای زیر ۵۰۰ میلیون تومانی در جریان است.وی با اشاره به محدودیت‌های عرضه‌های خودروسازان، تاکید کرد: اگر عرضه افزایش یافته و به‌ویژه آن‌طور که خودروسازان وعده داده‌اند خودروهای ناقص کف پارکینگ‌هایشان تکمیل و تجاری شود، می‌تواند بر کاهش مجدد قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. در گروه ایران‌خودرو، هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۹۹ حدود ۲۳۵ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ۵ مدل ۹۹ نزدیک به ۲۹۲ میلیون و نوع صندوق‌دار مدل ۱۴۰۰ آن ۳۰۸ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.همچنین پژو ۲۰۷ دنده‌ای و اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ به ترتیب ۳۳۰ و ۴۳۸ میلیون، پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس مدل ۹۹ حدود ۲۴۵ میلیون، سمند ال. ایکس دوگانه‌سوز ۲۷۸ میلیون، دنا معمولی ۳۲۵ میلیون، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک ۴۶۰ میلیون و تارا ۴۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ صفر کیلومتر ۱۵۴ میلیون، تیبا صندوق‌دار ۱۴۴ میلیون، تیبا ۲ پلاس ۱۷۳ میلیون، ساینا اس دنده‌ای ۱۷۹ میلیون، کوئیک آر دنده‌ای ۱۷۲ میلیون و شاهین ۳۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.
واردات خودرو و شوک به بازار
از زمان مطرح شدن موضوع واردات خودرو و رفت و برگشت طرح مربوط به واردات بین مجلس و شورای نگهبان، قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی با افت پنج تا ۱۰ درصدی مواجه شد و پس از آن تا به امروز ثابت ماند.
به گفته فعالان این بازار، در این میان اندک فروشندگانی که به دلیل نیاز به پول نقد اقدام به فروش می‌کنند، به‌ناچار حاضر می‌شوند خودروهایشان را با قیمت پایین‌تری به مشتری بفروشند، چون بازار به‌شدت راکد بوده و در حالت انتظار به‌سر می‌برد.با این حال، بسیاری کارشناسان با استناد به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت که واردات خودرو تا پایان سال را به صلاح ندانسته، بیان‌ می‌کنند: منابع ارزی مورد نیاز برای واردات مهیا نیست.به گفته آنان، مطرح شدن موضوع واردات خودرو شوکی به بازار وارد کرد و رکود و بلاتکلیفی بازار را رقم زد.ر دسته مونتاژی‌ها و خارجی‌ها، جک اس۵ کرمان‌موتور ۷۰۵ میلیون تومان، هایما اس۷ ایران‌خودرو ۷۸۰ میلیون، پژو ۲۰۰۸ با مدل ۹۸ حدود ۹۳۰ میلیون و مدل ۹۹ نزدیک به ۹۵۵ میلیون، سانتافه ix۴۵ مدل ۲۰۱۷ با ۴۹ هزار کیلومتر پیمایش یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون و تیگوان مدل ۲۰۱۸ با ۳۴ هزار کیلومتر کارکرد ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

 

 

یکی از موارد مهم حل و فصل تحریم‌ها‌ست
رشد اقتصادی نیاز به افزایش بهره‌وری دارد
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: یکی از راه‌های رشد اقتصادی، افزایش بهره‌وری است که الزاماتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
مرتضی افقه درباره شیوه حصول رشد اقتصادی گفت: رشد اقتصادی در صورتیکه وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، کار سختی خواهد بود. یکی از مواردی که برای دستیابی به این امر باید مورد توجه قرار گیرد، حل و فصل معضل تحریم‌ها است، البته این مسئله به تنهایی تاثیرگذار نیست. حتی درصورتی که تحریم‌ها هم حذف شود، باید در زمینه توسعه بازارهای بین‌المللی که نفت یکی از همان موارد است، بیش از آنچه اکنون انجام می‌شود، فعال بود. این کارشناس اقتصادی در این رابطه یادآور شد: یکی از راه‌های رشد اقتصادی که به آن اشاره هم شده، افزایش بهره‌وری است. این کار بسیار مفید و مثبت محسوب می‌شود، اما الزاماتی نیاز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد که پیش از همه به عزم و اراده جدی نیاز است.
افقه درباره راه‌های افزایش بهره‌وری تصریح کرد: برای تغییر و افزایش بهره‌وری بیشتر نیروی کار مدنظر است که در صورت توجه به این امر یکسری تحولات ساختاری بسیار عمیق مورد نیاز است. به این معنا که نیروهای فعلی اعم از مدیران و کارکنان باید آموزش ببینند و از آن مهم‌تر با انگیزه‌ به فعالیت خود ادامه دهند که این مسئله نیاز به کارفرهنگی دارد، البته آموزش برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید را هم نباید دور از نظر داشت.
وی در این رابطه چنین توضیح داد: مهم‌ترین بحث دراین خصوص توجه به شایسته‌سالاری و دوری از انتصاب و انتخاب گزیشن مدیران و کارکنان است زیرا روش فوق در عمل به یک سیستم بوروکراسی ناکارآمد می‌انجامد که زمینه افزایش بهره‌وری را به وجود نخواهد ‌آورد.این کارشناس اقتصادی در ادامه تاکید کرد: موارد مورد اشاره در صورتی که بدون توجه باقی بماند، حتی با افزایش فروش نفت هم تغییری در بهره‌وری صورت نخواهد گرفت و چنانچه نسبت به این مهم بی‌توجهی صورت گیرد، سال آینده سختی‌های اقتصادی زیادی در پیش خواهیم داشت، اما درصورتی که اتفاقی دیگر رقم خورد، از این شدت وخامت گرچه این مشکل وجود دارد که درصورت ورود درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور ناکارآمدی‌های موجود دوباره پوشش داده خواهد شد، اما تا حدودی جلوگیری به عمل می‌آید.کنترل ورود پول نفت یا هر سرمایه دیگری به اقتصاد کشور هم بدون راه‌حل نیست، چنانچه این مسئله تحت مدیریت یک فرد کارآمد قرار گیرد، دیگر بخش قابل توجهی از سرمایه‌های موجود کشورتلف نخواهد شد و نخبگان منزوی یا متقاضی مهاجرت نمی‌شوند.

 

 

یک فعال اقتصادی: هزینه مبادله تجاری با ارزی جز دلار روشن نیست
حذف دلار از اقتصاد ایران امکان‌پذیر است؟

آیا دلار از تجارت ایران قابل حذف است؟ این وعده‎ای است که سید رضا فاطمی امین در جمع هیات نمایندگان اتاق بازرگانی داده و تاکید کرده است: در نظر داریم تا اقتصاد ایران را از دلاری بودن خارج کنیم.
این اولین باری نیست که موضوع حذف دلار از مراودات اقتصادی ایران در دستور کار قرار می‌گیرد. پیش از این تلاش برای امضا موافقنامه‌هایی برای تبادل کالا با ارز دو کشور و... در دستور کار قرار گرفت اما در نهایت توفیق چندانی حاصل نشد. دولت احمدی‎نژاد بیشتری مانور را بر این مساله داشت اما در نهایت بحران وابستگی اقتصاد ایران به دلار در دو دهه اخیر افزایش یافت و برخی معتقدند دلاریزه بودن اقتصاد ایران، یکی از نقاط ضعف در دوران تحریم تلقی می‌شود.
تحریم و اف‌ای‌تی‌اف، دو بال برای یک بحران
در سال‌های اخیر، تحت تاثیر تشدید تحریم‌ها و قرار گیری ایران در لیست سیاه FATF، مشکلات تجار ایرانی افزایش یافته است. حالا بسیاری از تاجران، حتی در بخش خصوصی می‌گویند بانک‌های بین‌المللی حاضر به همکاری با ایران نیستند و همین امر هزینه مبادله را به شدت بالا برده است
یک فعال اقتصادی بخش خصوصی درباره طرح مجدد لزوم حذف دلار از اقتصاد ایران و امکان اجرای این مساله به خبرآنلاین گفت: در ابتدا باید بررسی کرد سهم دلار از مبادلات تجاری در جهان چقدر است و پس از آن می‌توان پاسخ داد آیا می‌توان دلار را از اقتصاد ایران حذف کرد یا خیر؟
مسعود دانشمند افزود: در اقتصادهای بزرگ مانند اتحادیه اروپا که یورو را دارند؛ هنوز نتوانسته‌اند دلار را از مبادلات حذف کنند؛ حتی چین با وجود حجم گسترده اقتصاد خود نتوانسته دلار را حذف کند. باید توجه داشت بیش از ۵۰ درصد از مبادلات دنیا با دلار انجام می‌شود. وی یادآور شد: تاکنون چند بار موضوع حذف دلار از اقتصاد ایران را تجربه کرده‌ایم و پیشنهاد شده که مبادلات را با یورو انجام دهیم در حالی که باید توجه داشت فروش نفت در تمام دنیا بر مبنای دلار است و اگر قرار بر حذف دلار باشد با ارز حاصل از فروش نفت( دلار) را با پرداخت هزینه به یورو تبدیل کنیم. به عبارت دیگر هزینه تسعیر ارز یعنی تبدیل دلار به یورو یا هر از دیگری نیز به هزینه‌های کنونی اضافه می‌شود چرا که حتی خرید و فروش نهاده‌های دامی و روغن نیز در بازارهای جهانی با دلار انجام می‌شود. وی ادامه داد: خرید فلزات نیز در بازارهای جهانی بر پایه دلار انجام می‌شود، به این ترتیب با حذف دلار باید هزینه‌ای برای تبدیل این ارز به یورو پرداخت کنیم که همان‌طور که اعلام شد، این اقدام هزینه بیشتری به اقتصاد کشور و همچنین فعالان اقتصادی وارد خواهد کرد.
دانشمند تاکید کرد: حذف دلار از مبادلات تجاری ایران، نتیجه‌ای جز ضرر ندارد، تصور کنید قرار باشد ما با چین تجارتمان بر اساس یوان باشد، این اتفاق وقتی می‌تواند رخ دهد که چین نیز ریال ایران را قبول کند. در ضمن اینکه با هر کشوری به ارز رایح آن کشور مبادلات صورت گیرد، امری هزینه‌زا و سنگین است. در ضمن وقتی سیستم بانکی کشورهای دیگر با ما کار نمی‌کنند چطور می‌توان این مهم را پیش برد.
 حذف دلار از اقتصاد جنبه شعاری دارد
دانشمند گفت: اظهارات وزیر صمت درباره حذف دلار از اقتصاد بیشتر جنبه شعاری دارد و به نظر نمی‌رسد جنبه واقعی و عملی داشته باشد. وی تصریح کرد: در زمان آقایان احمدی‌نژاد و روحانی و به عبارت بهتر تاکنون چندبار این موضوع را تجربه کرده‌ایم و هر دفعه موفق نبوده‌ایم و دوباره به سمت استفاده از دلار در اقتصاد و مبادلات تجاری بازگشته‌ایم. نتیجه این اقدامات واضح و روشن است. البته در این سال‌ها کسی عدد و رقمی از میزان ضرر و زیان ناشی از این اقدامات اعلام نکرده است.
وی در توضیح این مطلب افزود: البته فرض کنید در تبدیل ارزها نوسانات را نادیده بگیریم اما بی‎ تردید زیان یک درصدی هم در حجم تجارت کشور زیانی هنگفت است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد