طبق دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری هزینه سفر هوایی شهروندان خارجی از این پس متضمن دریافت حداقل ۱۰۰ دلار برای پروازهای زیر یک ساعت داخل کشور و ۱۵۰ دلار برای پروازهای بیش از یک ساعت خواهد بود. به گزارش فرارو، استدلال نامه وزارت خارجه این گونه است: نظر به آنکه بخش بزرگی از شهروندان عراقی عازم ایران، از قشر کمدرآمد هستند، تحمیل هزینه اضافی، یقینا آنها را از سفر به ایران منصرف میکند. وزارت خارجه درباره سیاستهای دولتهای رقیب نظیر ترکیه برای جذب گردشگران عراقی هم هشدار داده و گفته است که نرخهای جدید در واقع کمک به رونق گردشگری این کشورهاست؛ اما این استدلال چقدر میتواند منطقی باشد؟ طبق آمارها تا پیش از شیوع کرونا یعنی در سال ۱۳۹۸ بیش از ۳ میلیون و ۱۶۵ هزار عراقی به ایران سفر کرده بودند. عراقیها درصد اصلی گردشگران خارجی ایران را تشکیل میدهند. در سال ۱۴۰۰ هم کشورمان میزبان حدود ۲ میلیون گردشگر خارجی بود که باز هم عمده آنها از کشور عراق بودند. عراقی هایی که بیش از همه به دو دلیل راهی ایران میشوند؛ زیارت و درمان. سفر به مناطق خوش اب و هوای ایران مانند خطه شمال کشور هم البته انگیزه سوم عراقی هاست اما نه به قدرت دو انگیزه اول. براساس آمارهای موجود هر گردشگر عراقی در ایران حدود هزار دلار هزینه میکند. نکته اینجاست که اکثر شهرهای مقصد عراقیها در ایران مانند مشهود دارای پرواز مستقیم از عراق هستند. به عبارتی شهروندان عراقی در طول سفر به ایران کمتر نیاز به استفاده از پروازهای داخلی کشورمان را دارند. بگذریم از اینکه بخش زیادی از گردشگران عراقی هم اساسا سفر زمینی را خصوصا برای مقاصد درمانی در غرب ایران انتخاب میکنند. به طور مثال در سالهای قبل از شیوع کرونا طبق آمارهای رسمی سالانه بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار گردشگر عراقی از مرز مهران و به صورت زمینی وارد کشورمان میشدند. یعنی دستکم حدود ۲۰ درصد کل گردشگران عراقی در آن سال ها. این البته جدای از آمارهای مربوط به مرزهای ورودی کشورمان در خوزستان است. عموم این دست گردشگران به دنبال خدمات درمانی و پزشکی در ایران در شهرهایی نظیر کرمانشاه، همدان، ارومیه و یا اهواز هستند و اساسا به خاطر نوع سفر خود نیازی به پرواز در مسیرهای هوایی داخلی ایران ندارند. همین الان متوسط قیمت بلیط هواپیما در ایران حدود یک میلیون تومان و به عبارتی ۳۰ دلار است.بر همین اساس اگر یک شهروند عراقی خواهان استفاده از هواپیما در مسیرهای داخلی ایران باشد باید حدود ۷۰ دلار بیشتر بپردازند. یعنی هزینه اضافی حدود ۷ درصدی برای پروازهای داخلی. حالا سئوال این است که آیا یک هزینه ۷ درصدی میتواند تهدیدی برای ورود گردشگران عراقی به کشورمان باشد؟آن هم در شرایطی که به دلیل کاهش ارزش ریال نسبت به ارزهای خارجی سفر به ایران همچنان برای اتباعی نظیر اتباع عراقی یک سفر ارزان قیمت محسوب میشود. نکته دیگر اینکه به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، هم اکنون روزانه ۴ تا ۵ میلیون لیتر سوخت هواپیما تولید و مصرف میشود و امسال قیمت سوخت هواپیما نیز هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت. طبق آمارها دولت در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۵۰۰ میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما به شرکتهای هواپیمایی پرداخت کرده و این میزان یارانه در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت هر لیتر سوخت از آن زمان تاکنون همان ۶۰۰ تومان است. عامل اصلی افزایش یارانه پرداختی بالارفتن نرخ آزاد سوخت هواپیماست که امسال به حدود هر لیتر ۱۳۴۰۰ تومان در بورس انرژی رسیده است.یعنی تنها طی دو سال میزان یارانه پرداختی به شرکتهای هواپیمایی بیش از دو برابر شده است. آنچه در سیاستگذاری دولت عجیب به نظر میرسد این است که در سال ۱۳۹۸ دولت با هزینههای بسیار زیادی قیمت بنزین را در کشور افزایش داد و ۸۰ میلیون نفر را از این تصمیم خود متأثر کرد که تبعات زیادی نیز برای دولت وقت و البته مردم داشت.