کارشناسان معتقدند تعطیلی نسبی نمایشگاههای خودرو و دست از کار کشیدن دلالان خودرو در سه روز کاری هفته قبل موجب افزایش ۱۰ میلیونی قیمت خودرو در هفته جاری شده است.از ابتدای آبان ماه تاکنون، بازار خودرو شاهد جهش قیمتها بوده؛ این در حالی است که سئوال اصلی این است که چه عامل یا عواملی موجب افزایش قیمت شده و آیا با وجود شنیدههای جدید از نمایندگیهای ایران خودرو و سایپا، افزایش قیمت کارخانهای خودرو در راه است؟
جدیدترین قیمت دنا در بازار
در بین خودروهای پژو، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در حال حاضر ۳۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است. این در حالی است که این خودرو در ابتدای آبان ماه ۳۰۵ میلیون تومان خرید و فروش میشد. یعنی در طول ۲۰ روز، ۳۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. همچنین پژو پارس ۳۴۰میلیون تومان قیمت خورده است. پژو پارس LX در بازار ۴۲۵ میلیون تومان خرید و فروش میشود و رشد ۵ میلیونی را تجربه کرده است.دنا پلاس معمولی ۴۹۶ میلیون و دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ از ۴۰۸ میلیون در ابتدای آبان ماه، به ۴۱۸ میلیون رسیده است و رشدی ۱۰ میلیونی را تجربه کرده است. پژو ۲۰۷ دندهای سقف فلز ۴۳۷ میلیون، با سقف شیشه ۴۶۱ میلیون، ۲۰۷ اتومات مشکی ۵۲۰ میلیون، ۲۰۷ اتومات سفید ۵۱۳ میلیون تومان خرید و فروش میشوند.سمند سورن پلاس بدون رینگ نیز ۳۵۷ میلیون و تارا اتومات ۶۳۰ میلیون، رانا پلاس سقف فلز ۳۳۸ میلیون تومان و با سقف شیشه ۳۸۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
زمزمه افزایش قیمت کارخانهای خودرو
یکی از فعالان صنعت خودرو اعلام اینکه قیمت خودرو در روز دوشنبه تغییر محسوسی نسبت به روز قبل نداشته است، گفت: خرید و فروش در بازار خودرو به حداقل رسیده است. زمزمههایی در مورد افزایش قیمت خودرو در کارخانه به گوش میرسد که صحت دارد، ولی فعلا آن را مسکوت گذاشته اند.یکی دیگر از کارشناسان گفت: ورود خودرو به بورس کالا به ضرر مردم و به نفع خودروسازان اعم از ایران خودرو و سایپاست، زیرا کسانی خودرو را در بورس کالا خریداری میکنند که عمدتا دلالان هستند. این افراد با خرید خودرو در بورس کالا به قیمت بالاتر از کارخانه، با سود مشخصی خودروی خریداری شده را در بازار عرضه میکنند. از طرفی، چون خودروساز، خودرو را به جای بازار به بورس عرضه کرده به مشتریان نمیفروشد و به همین دلیل دلالان تماما بازار خودرو را در دست گرفته و قیمتهای پیشنهادی را بالا میبرند.