حدود یک هفته است که برودت هوا در کشور زیاد شده و به نوبت مدارس در نقاط مختلف کشور به علت سرمای هوا، بارش برف و در ادامه کاهش مصرف انرژی تعطیل شدند تا مدارس دوباره غیرحضوری باشند. درست مثل تجربهای که در دوران اوج کرونا داشتیم اما همچنان با این که بیشتر از سه سال از عمر اپلیکیشن «شاد» به عنوان بستر رسمی برگزاری کلاسهای غیرحضوری میگذرد، به محض این که استفاده از این برنامه زیاد میشود اختلال در آن زیاد و عملا استفاده از آن غیر ممکن میشود. طوری که روزهای گذشته برنامه شاد برای بیشتر دانشآموزان و معلمان در دسترس نبود و خیلی از کلاس ها برای امکان استفاده از برنامه به عصر موکول شد. در این بین برخی از والدین راجع به رایگان نبودن خدمات این اپلیکیشن هم نکاتی دارند. بدتر این که هنوز نسخهای از این برنامه برای گوشیهایی که سیستم عامل ios دارند عرضه نشده و اگر والدین یک دانشآموز گوشی با سیستم عامل اندروید نداشته باشند کلاس غیرحضوری برای او غیرممکن میشود. آغاز دوباره این دردسرها باعث شد مروری بر مشکلات این برنامه داشته باشیم.
به دنبال اختلال فراوان در این برنامه تیمفنی شاد اطلاعیهای را در اپ منتشر کرد مبنی بر اینکه «کاربران گرامی، با فراگیر شدن موج سرما و برودت هوا و غیرحضوری شدن کلاسها و مدارس بسیاری از استانها، به استحضار میرساند؛ اختلال مختصری در زیرساختهای فنی مربوط به شاد به وجود آمده است که ارسال و دریافت پیامها را با تأخیر مواجه میکند. تیم فنی و اجرایی در تلاش هستند که اختلال بهوجود آمده را برطرف کنند و...» و در ادامه خواسته شده در برخی مقاطع کلاسها بعدازظهر باشد و کاربران هم نسخه جدید را نصب کنند. یکی از کاربران که به نظر میرسد معلم باشد درباره این اطلاعیه نوشته: تمام وقت امروزمون به «عه خانم قطع شد»، «خانم وصل شد»، «فلانی صدات قطعه» گذشت؛ اون وقت می گن اختلال مختصر. کاربر دیگری هم به بخشی از بیانیه واکنش نشان داده و نوشته: «تیم فنی شاد گفته به علت برودت هوا امکان ارسال و دریافت پیام نداریم، کاملا هم جدی. فکر کنم پیامها رو با لولههای گاز اینور و اونور میکنن.»
چالش بعدی خانوادهها این است که وقتی دانشآموزشان از این برنامه استفاده میکند حجم زیادی از اینترنت هم مصرف میشود در حالی که قرار بود استفاده از شاد رایگان باشد. خیلی از خانوادهها نگران هستند که با حجم بالای ویدئوهای معلمها، یا حجم بالای ویدئوهای آپلود شده توسط خود دانشآموزان که به دلیل امکانات فنی ضعیف امکان فشرده سازیشان هم نیست؛ هزینه استفاده از شاد بالا برود، اما نکته مهم این است که بدانید استفاده از امکانات اصلی شاد یعنی چتها، ویدئوهای ارسالی معلمان، آپلود کارهای درسی و خلاصه هر چیزی که داخل سرویس پیامرسان نرمافزار است کاملا رایگان بوده و حتی تستهایی هم بر صحت این موضوع تاکید داشت. پس چرا حین استفاده از شاد حجم زیادی مصرف میشود؟ بنا به تست ها و همین طور تماسی که با پشتیبانی برنامه بود، مشخص شد برخی سرویسهای فرعی شاد رایگان نیست. این برنامه سرویسهای زیادی دارد، مثل «شادبین»، «شادبوم»، «شاد رویداد»، «شادنما» که در زمینه بازی، پویانمایی، پویشهای مختلف، وبگردی، ویدئوهای سرگرمکننده یا آموزشی، برنامههای شبکه آموزش و...فعال هستند و تعرفه مصرف این سرویسها رایگان نیست. البته ایرادی که به شاد وارد میشود این است که در توضیح این موضوع دقت لازم را بهخرج نداده و برای همین بچهها به تصور این که همه سرویسها رایگان است بیمحابا از تمام آنها استفاده میکنند.
واقعیت این است که شاد با همه مشکلاتش تنها بستر موجود است و میتوان با درک مشکلاتش، استفاده بهینهتری از آن داشت. به طور مثال وقتی در اپلیکیشنی همه دانش آموزان که دوستان هم هستند حضور دارند، بچهها مدام به بهانههای مختلف از آلودگی هوا گرفته تا برف و صرفهجویی در مصرف انرژی تعطیل میشوند و وقت آزاد دارند حتی نیازهای غیردرسیشان هم به شاد کشیده میشود.به خصوص این که پیامرسان جامع و خوبی که مناسب این قشر باشد هم نداریم. در این شرایط وقتی بچهها برای هم دیگر بازی، ویدئوی سرگرم کننده و کمدی، موسیقی و...میفرستند فشار روی کلیت برنامه میآید. گاهی هم بچهها برخوردی را که با درس و تدریس معلم در کلاس دارند حین کلاس آنلاین انجام میدهند. به طور مثال حین قطع شدن برنامه مدام توی چت، گفتوگوی صوتی و...قطع شدن صدا یا نفهمیدن بخشی از تدریس را یادآور میشوند که خودش باعث هنگ واختلال بیشتر این برنامه میشود. ارسال هر ویدئو توسط معلمان در گروه به محض آمدن پیامهای بیشتر در گروه با اختلال مواجه میشود و برای همین باید سطح انتظارمان از این بستر را پایین بیاوریم تا با اعصاب راحتتر از آن استفاده کنیم و با درک شرایط به اندازهای که کارایی دارد به سراغش برویم.