کد خبر: ۱۳۲۹۵۰

تفاوت‌های صنعت خودرو و موشک

محمدپوریا بهشتی

قالیباف اخیرا در یک سخنرانی با اشاره به وضعیت خودرو در ایران گفته: «بالای اتوبان موشک نقطه‌زن تولید می‌کنیم، پایین اتوبان در تولید یک قطعۀ ماشین مانده‌ایم. این دقیقاً تفاوت دو فرهنگ است؛ در اقتصاد هم درگیر این تفاوتیم.» اولا باید برای قالیباف یک تور صنعتی بگذارند که این طور صنعت کشور را تحقیر نکند. ثانیا: مشکل صنعت خودرو عدم توانایی در تولید قطعه نیست. هر سال میلیون‌ها خودرو و قطعه در ایران تولید می‌شود که فقط کسانی مثل قالیباف فکر می‌کنند ایران از تولید آن عاجز و ناتوان است. سوم: میان صنعت خودرو و موشک تفاوت‌هایی در تولید آن در ایران است که حتی در جهان هم نیست. برای نمونه بد نیست به موضوع ورود شرکت «اسپیس ایکس» به حوزه تولید موشک دقت کنید. «اسپیس ایکس» متعلق به ایلان ماسک است که همزمان خودروسازی تسلا را هم در گرید اول جهانی درحال تولید دارد.
تا قبل از این موشک‌های فضاپیماهای آمریکایی توسط دولت آمریکا ساخته می‌شد و هزینه‌های تولیدش هم اگرچه تلاش می‌شد کاسته شود، اما در اولویت قرار نداشت. از همین رو انحصار آن هم تحت اختیار دولت ایالات متحده بود. اما ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس ایکس با صرف وقت و سرمایه گذاری زیاد تلاش کرد این انحصار را بشکند و حتی تولید این موشک‌ها را هم رقابتی کرده و راه را برای رفتن به فضا اقتصادی تر کند. اخیرا نیز موفق به این کار شد و اخبارش منتشر شد. چهارم: اگر واقعا می‌خواهید بدانید چرا می‌شود موشک ساخت اما خودرو نه، اول به خودتان نگاه کنید. جناب قالیباف شما تا به حال حتی یک کالا تولید نکردید. شما و دوستان تان مدیران پروژه بودید. بودجه ای در اختیار داشتید و در بهترین حالت با همان بودجه (نه افزایش‌های سالانه آن) پروژه را انجام دادید.
شما هیچ وقت کالایی را که نیاز باشد در بازار رقابت کند تا مشتری به خرید آن ترغیب شود نساختید. در مورد موشک و بودجه تولید آن قرار نیست به هیچ کس پاسخ بدهید اما در مورد تولید خودرو باید به مشتری و همچنین سهامدار توضیح دهید. با این همه روشن است که حتی ایلان ماسک که در جهان همزمان موشک فضاپیما و خودروی برقی تولید می‌کند، اگر به ایران بیاید قادر به تولید نیست. چون در اینجا هر روز برای بازار یک تصمیمی ‌می‌گیرید که سرمایه گذار را سردرگم می‌کنید. ایلان ماسک هم قادر نیست اینجا موشک و خودرو تولید کند چون در اینجا آنچه برای شما بی اهمیت است، «قیمت تمام شده کالا است». لذا اگر همچنان فکر می‌کنید مشکل خودرو «تفاوت فرهنگ» است، لطف کنید از «وعده گویان» پاسخ بخواهید که چرا نتوانستند به وعده خود عمل کنند؟

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1402/3/10 -  شماره 5377
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۲۹۵۰

تفاوت‌های صنعت خودرو و موشک

محمدپوریا بهشتی

قالیباف اخیرا در یک سخنرانی با اشاره به وضعیت خودرو در ایران گفته: «بالای اتوبان موشک نقطه‌زن تولید می‌کنیم، پایین اتوبان در تولید یک قطعۀ ماشین مانده‌ایم. این دقیقاً تفاوت دو فرهنگ است؛ در اقتصاد هم درگیر این تفاوتیم.» اولا باید برای قالیباف یک تور صنعتی بگذارند که این طور صنعت کشور را تحقیر نکند. ثانیا: مشکل صنعت خودرو عدم توانایی در تولید قطعه نیست. هر سال میلیون‌ها خودرو و قطعه در ایران تولید می‌شود که فقط کسانی مثل قالیباف فکر می‌کنند ایران از تولید آن عاجز و ناتوان است. سوم: میان صنعت خودرو و موشک تفاوت‌هایی در تولید آن در ایران است که حتی در جهان هم نیست. برای نمونه بد نیست به موضوع ورود شرکت «اسپیس ایکس» به حوزه تولید موشک دقت کنید. «اسپیس ایکس» متعلق به ایلان ماسک است که همزمان خودروسازی تسلا را هم در گرید اول جهانی درحال تولید دارد.
تا قبل از این موشک‌های فضاپیماهای آمریکایی توسط دولت آمریکا ساخته می‌شد و هزینه‌های تولیدش هم اگرچه تلاش می‌شد کاسته شود، اما در اولویت قرار نداشت. از همین رو انحصار آن هم تحت اختیار دولت ایالات متحده بود. اما ایلان ماسک مالک شرکت اسپیس ایکس با صرف وقت و سرمایه گذاری زیاد تلاش کرد این انحصار را بشکند و حتی تولید این موشک‌ها را هم رقابتی کرده و راه را برای رفتن به فضا اقتصادی تر کند. اخیرا نیز موفق به این کار شد و اخبارش منتشر شد. چهارم: اگر واقعا می‌خواهید بدانید چرا می‌شود موشک ساخت اما خودرو نه، اول به خودتان نگاه کنید. جناب قالیباف شما تا به حال حتی یک کالا تولید نکردید. شما و دوستان تان مدیران پروژه بودید. بودجه ای در اختیار داشتید و در بهترین حالت با همان بودجه (نه افزایش‌های سالانه آن) پروژه را انجام دادید.
شما هیچ وقت کالایی را که نیاز باشد در بازار رقابت کند تا مشتری به خرید آن ترغیب شود نساختید. در مورد موشک و بودجه تولید آن قرار نیست به هیچ کس پاسخ بدهید اما در مورد تولید خودرو باید به مشتری و همچنین سهامدار توضیح دهید. با این همه روشن است که حتی ایلان ماسک که در جهان همزمان موشک فضاپیما و خودروی برقی تولید می‌کند، اگر به ایران بیاید قادر به تولید نیست. چون در اینجا هر روز برای بازار یک تصمیمی ‌می‌گیرید که سرمایه گذار را سردرگم می‌کنید. ایلان ماسک هم قادر نیست اینجا موشک و خودرو تولید کند چون در اینجا آنچه برای شما بی اهمیت است، «قیمت تمام شده کالا است». لذا اگر همچنان فکر می‌کنید مشکل خودرو «تفاوت فرهنگ» است، لطف کنید از «وعده گویان» پاسخ بخواهید که چرا نتوانستند به وعده خود عمل کنند؟

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد