کد خبر: ۱۱۵۸۹۲

دولت استراتژی انفعالی و غیرشفاف در پیش گرفته است

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: الان برخی‌ها اظهار نگرانی می‌کنند که اگر ما به FATF بپیوندیم در واقع راه دور زدن تحریم‌ها بسته خواهد شد، اما سؤال این است چرا ما شیوه انفعالی را دنبال می‌کنیم که همزاد قطعی آن فساد گسترده است.

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد خاطرنشان ساخت: الان برخی‌ها اظهار نگرانی می‌کنند که اگر ما به FATF بپیوندیم در واقع راه دور زدن تحریم‌ها بسته خواهد شد، اما سؤال این است چرا ما شیوه انفعالی را دنبال می‌کنیم که همزاد قطعی آن فساد گسترده است. باید به صورت فعالانه جنایت‌های آمریکا در این زمینه را آشکار کرد و نشان داد که همانطور که با مردم خود شفاف هستیم با دنیا نیز این‌گونه هستیم و نباید خود را تسلیم سناریوی آمریکا کنیم.
وی با اشاره به نقش شفافیت در شرایط کنونی گفت: عدم شفافیت علاوه‌بر اینکه انگیزه مشارکت فعال مردم در موضوع تحریم‌ها را کاهش می‌دهد، ظرفیت‌های بزرگ مشروعیت زدایی را هم فعال می‌کند، بنده از آقای رئيس جمهور تقاضا دارم آن تعهدی که در سال جاری چندین بار تکرار کردند مبنی بر شفافیت ارز تخصیصی را در عمل جدی بگیرند، چرا انتشار لیست دریافت کنندگان ارز با اختلال روبه‌رو است؟ به اعتبار لیست منتشر شده قبلی ارز تخصیصی در زمینه خودروسازی و قطعه‌سازی یکی از درشت‌ترین ارقام بود و دولت باید جدیت به خرج دهد و هم میزان ارزهای تخصصی و هم میزان ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که قرار بود نیروی محرکه کاهش نیاز کشور به واردات قطعات خودرو و بسط فرصت‌های شغلی باشد را شفاف کند. وی متذکر شد: در زمان آقای احمدی‌نژاد انتشار تعدادی از داده‌های حیاتی از سوی بانک مرکزی حذف شد و حالا باید پرسید چرا شما همان راه را ادامه می‌دهید و آن داده‌ها را باز نمی‌گردانید؟

 

 

 

پراید در یک سال چقدر گران شد؟
بازار خودرو در آستانه نوروز قفل است

گروه اقتصادي: فواره قیمت‌ها در بازار خودرو حالا سرازیر شده است، پراید ۱۱۱ از قله ۵۲ میلیون تومان حالا به محدوده ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان پانهاده و یکی از بالاترین کاهش قیمت‌ها را در کارنامه خود تجربه کرده است.
پراید هر چند حالا نیز ارزان‌ترین خودروی ایرانی لقب گرفته است، با این حال با رسیدن به قیمت ۵۲ میلیون تومان رکورد عجیبی را در حیات سه دهه‌ای خود در صنعت خودروی ایران به جا گذاشته است.
 پراید پیش از این خود را آماده خداحافظی از خط تولید ایران می‌کرد اما امروز یکی از مقاصد عمده جذب سرمایه‌های سرگردان تلقی می‌شود.
 طی روزهای گذشته اما بازار خودرو موقعیتی تازه را شاهد است، با تحویل خودروهای ثبت نامی از سوی خودروسازان و اجرای برنامه فروش فوری در عین عدم خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر، بازار با رکودی عجیب و بی سابقه روبروست. همین امر کاهش قیمت برخی خودروها را رقم زده است اما پراید به عنوان نماد صنعت خودروسازی یا به عبارت دیگر پرتیراژترین خودروی تولیدی در ایران موقعیتی دیگر دارد و به شاخصی برای سنجش این صنعت بدل شده است.
افزایش نرخ ارز، رشد همزمان قیمت در تمامی بازارها را به همراه داشت. ورود سرمایه‌گذاران به بازار خودرو سبب شد قیمت خودرو هر ماه افزایشی را نسبت به ماه گذشته تجربه نماید. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مهمی از تقاضای ورودی به بازار خودرو، با هدف سرمایه‌گذاری و نه مصرف واقعی خودرو صورت می‌گیرد.  خودروسازان در ماه‌های گذشته بارها برای رشد قیمت‌ها تلاش کردند.خودروسازان در حال حاضر قیمت‌های اعلامی خود را به میزان ۵ درصد کمتر از قیمت بازار تعیین می‌کنند. این تصمیم با هدف کاهش فاصله قیمت خودروی تحویل کارخانه با قیمت خودرو در بازار آزاد اتخاذ شده است اما هنوز مشکلات متعددی در این حوزه باقی است. در شرایط کنونی با هدف تنظیم بازار خودروسازان فروش فوری خودرو را در دستور کار دارند. به نظر می‌رسد دوران قدرت نمایی پراید در اقتصاد ایران در حال سپری شدن است و هر چند بازگشت قیمت‌ها به چند ماه قبل آرزویی دور از ذهن و غیر ممکن می‌نماید اما به نظر می‌رسد تخلیه حباب قیمتی در بازار خودرو آغاز شده و تا روزهای آتی به پایان می‌رسد.
قیمت‌ها می‌ریزد؟
کسی در این بازار ضرر نکرده، زیان از سودهایی است که قرار بود به دست بیاید. این نکته را بسیاری از فعالان بازار خودرو گوشزد می‌کنند.
در حالی که تفاوت شدید قیمت‌ها در بازار و قیمت تحویل کارخانه هر دستگاه خودرو طی ماه‌های گذشته بسیاری را به این نتیجه رسانده بود که بازار خودرو محلی امن برای سرمایه‌گذاری است، امروز با افزایش تحویل خودروها از یک سو و تداوم فروش فوری خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ از سوی دیگر، قیمت‌ها در بازار خودرو رو به کاهش می‌گذارد. یکی از فعالان بازار خودرو در خصوص وضعیت کنونی گفت: خودروها قیمت‌های کاغذی دارند، وقتی فاصله قیمت کاغذی با قیمت واقعی زیاد می‌شود، خرید و فروش قفل شده و دیگر کسی در این بازار سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اصلا فقط خودروی صفر کیلومتر محل سرمایه‌گذاری است، آن هم وقتی از کمپانی تحویل بگیری نه خودرویی که در دست کسی برای فروش است. وی گفت: همین حالا پراید تا ۵۲ میلیون تومان هم قیمت خورد اما خرید و فروش چندانی صورت نگرفت چرا که بازار پراید ۵۲ میلیونی را به رسمیت نشناخت، همین حالا هم که قیمتش کاهش داشته است، باز هم کسی نمی‌خرد.  وی گفت: آنها که پراید برای عرضه دارند، پرایدهای صفر کیلومتر را با قیمت‌های ۳۶ میلیون و... گرفته‌اند و حالا تمایل دارند با قیمت ۵۰ میلیون و ۵۲ میلیون بفروشند اما مشتری نیست. خودرو چه استفاده بشود و چه نشود، به خاطر اینکه مدل دارد، با گذشت یک سال از تاریخ مدلش، با افت قیمت روبرو می‌شود، حالا هم با افزایش عرضه و فروش فوری‌ها یا کسانی که به پول نیاز دارند باید تن به افت قیمت بدهند یا خودرویشان را نگه دارند و بعد از سال، با افت یک ساله قیمت،  خودرو را به فروش برسانند. وی گفت: از این منظر بازار خودرو بازار چندان خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست چرا که رکود بازار قابلیت نقد شوندگی را کاهش می‌دهد.
 بازار راکد است
رئيس اتحادیه نمایشگاه داران نیز در این خصوص می‌گوید:  بازار شب عید راکد است و قیمت‌ها نیز به دلیل تحویل خودروها می‌ریزد اما نکته اینجاست که با تحویل خودروهایی که از نیمه اسفند ثبت نام شده است، در فروردین ماه و اوایل اردیبهشت، حتما با تکانه تازه قیمتی روبرو خواهیم بود.
 سعید موتمنی تاکید کرد:  هیجانات بازار فروکش کرده و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با شرایط تازه‌ای روبرو شوند.
 سرمایه‌ها قفل شد
 حالا برخی از فعالان بازار به قفل شدن سرمایه‌ها در بازار خودرو اشاره می‌کنند و می‌گویند با رکود شدید حاکم بر بازار خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر وضعیت، پیچیده شده است. خودروهای صفر کیلومتر که با انگیزه کسب سود از کمپانی‌ها خریداری شده است، روی دست افراد مانده است.
برخی از قفل شدن سرمایه‌ها در این بازار به عنوان وضعیتی پیچیده یاد می‌کنند و می‌گویند این اتفاق سبب می‌شود به زودی فروشندگان بازار تغییر رفتار بدهند و این تغییر رفتار می‌تواند به تعدیل بازار خودرو کمک کند.
 قیمت انواع سمند، تنها در یک روز کاهشی در حدود یک تا دو میلیون تومان را تجربه کرده است. قیمت سمند EF دوگانه سوز از ۸۴ میلیون به ۸۲ میلیون رسیده و سمند سورن توربو که پیش‌تر ۱۰۵ میلیون معامله می‌شد، ۱۰۳ میلیون خرید و فروش می‌شود. بی وای دی S۶ کاهش ۱۰ میلیونی قیمت را تجربه کرده و قیمت آن از ۲۵۰ میلیون به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. در عین حال قیمت انواع پژو کاهشی بین یک تا دو میلیون تومان را تجربه کرده است.
یک سوم قیمت خودرو، حباب است
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: قیمت خودرو در بازار ۳۰ درصد حباب دارد. محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه نقدینگی سرگردان عامل مشکلات اقتصادی است، گفت: نقدینگی که در سال ۸۴، ۶۲ هزار میلیارد تومان بود در سال ۹۲ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و در حال حاضر ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و این در همه شئونات اثرگذار است.  
نجفی منش با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد افرادی که برای خودرو ثبت نام می‌کنند برای استفاده شخصی نیست، تصریح کرد: به حدی بازار خودرو شیرین شده که مردم برای خرید خودروهای ثبت نامی هجوم می‌آورند. وی درباره دلایل کاهش قیمت خودرو در بازار نیز گفت: فروش‌های فوری خودروسازان و افزایش تولید تاثیر زیادی در کاهش قیمت‌ها داشته است. اگر فروش خودرو با حاشیه قیمت بازار ادامه داشته باشد کاهش قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود. نجفی منش با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار ۳۰ درصد حباب دارد خاطرنشان کرد: قیمت خودرو در بازار مجددا کاهش خواهد یافت تا به حد متعادل برسد.

 

 

 

کالاها با ارز۴۲۰۰ تومانی  چه می‌شوند؟
نایب رئيس مجلس، با بیان اینکه کالاها متناسب با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد، افزود: راه برای دولت باز گذاشته شده تا به شکل کالابرگ و یا کارت الکترونیکی این کالاها را توزیع کند.
علی مطهری با اشاره به مصوبه مجلس برای تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جهت تامین کالاهای اساسی مردم در سال ۹۸، گفت: مجلس چند راه پیش پای دولت گذاشته که می‌تواند به روش فعلی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را به کالاهای اساسی اختصاص دهد، یا اینکه به شکل کالابرگ و یا با کارت الکترونیک این اقدام انجام شود، لذا دست دولت در این بخش باز بوده تا به هر روشی که صلاح می‌داند عمل کند. وی با بیان اینکه قیمت کالاها متناسب با ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد، افزود: به همین دلیل راه برای دولت باز گذاشته شده تا به شکل کالابرگ و یا کارت الکترونیکی این کالاها را توزیع کند، به گونه‌ای که با این کارت اشخاص فقط می‌توانند آن کالای خاص را خریداری کنند، نه اینکه صرفاً پولی به حساب آنها ریخته شده و بخواهند به هر نحوی خرج کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا دهک‌های بالای درآمدی باید از لیست دریافت کنندگان این کارت الکترونیکی حذف شوند، ادامه داد: حذف دهک‌های بالا و تقسیم‌بندی مردم کار مشکلی است، البته ممکن است برخی افراد همانند گروه‌های توانمند از اعتبار این کارت استفاده نکنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1397/12/25 -  شماره 4406
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۱۵۸۹۲

دولت استراتژی انفعالی و غیرشفاف در پیش گرفته است

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: الان برخی‌ها اظهار نگرانی می‌کنند که اگر ما به FATF بپیوندیم در واقع راه دور زدن تحریم‌ها بسته خواهد شد، اما سؤال این است چرا ما شیوه انفعالی را دنبال می‌کنیم که همزاد قطعی آن فساد گسترده است.

به گزارش ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد خاطرنشان ساخت: الان برخی‌ها اظهار نگرانی می‌کنند که اگر ما به FATF بپیوندیم در واقع راه دور زدن تحریم‌ها بسته خواهد شد، اما سؤال این است چرا ما شیوه انفعالی را دنبال می‌کنیم که همزاد قطعی آن فساد گسترده است. باید به صورت فعالانه جنایت‌های آمریکا در این زمینه را آشکار کرد و نشان داد که همانطور که با مردم خود شفاف هستیم با دنیا نیز این‌گونه هستیم و نباید خود را تسلیم سناریوی آمریکا کنیم.
وی با اشاره به نقش شفافیت در شرایط کنونی گفت: عدم شفافیت علاوه‌بر اینکه انگیزه مشارکت فعال مردم در موضوع تحریم‌ها را کاهش می‌دهد، ظرفیت‌های بزرگ مشروعیت زدایی را هم فعال می‌کند، بنده از آقای رئيس جمهور تقاضا دارم آن تعهدی که در سال جاری چندین بار تکرار کردند مبنی بر شفافیت ارز تخصیصی را در عمل جدی بگیرند، چرا انتشار لیست دریافت کنندگان ارز با اختلال روبه‌رو است؟ به اعتبار لیست منتشر شده قبلی ارز تخصیصی در زمینه خودروسازی و قطعه‌سازی یکی از درشت‌ترین ارقام بود و دولت باید جدیت به خرج دهد و هم میزان ارزهای تخصصی و هم میزان ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که قرار بود نیروی محرکه کاهش نیاز کشور به واردات قطعات خودرو و بسط فرصت‌های شغلی باشد را شفاف کند. وی متذکر شد: در زمان آقای احمدی‌نژاد انتشار تعدادی از داده‌های حیاتی از سوی بانک مرکزی حذف شد و حالا باید پرسید چرا شما همان راه را ادامه می‌دهید و آن داده‌ها را باز نمی‌گردانید؟

 

 

 

پراید در یک سال چقدر گران شد؟
بازار خودرو در آستانه نوروز قفل است

گروه اقتصادي: فواره قیمت‌ها در بازار خودرو حالا سرازیر شده است، پراید ۱۱۱ از قله ۵۲ میلیون تومان حالا به محدوده ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان پانهاده و یکی از بالاترین کاهش قیمت‌ها را در کارنامه خود تجربه کرده است.
پراید هر چند حالا نیز ارزان‌ترین خودروی ایرانی لقب گرفته است، با این حال با رسیدن به قیمت ۵۲ میلیون تومان رکورد عجیبی را در حیات سه دهه‌ای خود در صنعت خودروی ایران به جا گذاشته است.
 پراید پیش از این خود را آماده خداحافظی از خط تولید ایران می‌کرد اما امروز یکی از مقاصد عمده جذب سرمایه‌های سرگردان تلقی می‌شود.
 طی روزهای گذشته اما بازار خودرو موقعیتی تازه را شاهد است، با تحویل خودروهای ثبت نامی از سوی خودروسازان و اجرای برنامه فروش فوری در عین عدم خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر، بازار با رکودی عجیب و بی سابقه روبروست. همین امر کاهش قیمت برخی خودروها را رقم زده است اما پراید به عنوان نماد صنعت خودروسازی یا به عبارت دیگر پرتیراژترین خودروی تولیدی در ایران موقعیتی دیگر دارد و به شاخصی برای سنجش این صنعت بدل شده است.
افزایش نرخ ارز، رشد همزمان قیمت در تمامی بازارها را به همراه داشت. ورود سرمایه‌گذاران به بازار خودرو سبب شد قیمت خودرو هر ماه افزایشی را نسبت به ماه گذشته تجربه نماید. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مهمی از تقاضای ورودی به بازار خودرو، با هدف سرمایه‌گذاری و نه مصرف واقعی خودرو صورت می‌گیرد.  خودروسازان در ماه‌های گذشته بارها برای رشد قیمت‌ها تلاش کردند.خودروسازان در حال حاضر قیمت‌های اعلامی خود را به میزان ۵ درصد کمتر از قیمت بازار تعیین می‌کنند. این تصمیم با هدف کاهش فاصله قیمت خودروی تحویل کارخانه با قیمت خودرو در بازار آزاد اتخاذ شده است اما هنوز مشکلات متعددی در این حوزه باقی است. در شرایط کنونی با هدف تنظیم بازار خودروسازان فروش فوری خودرو را در دستور کار دارند. به نظر می‌رسد دوران قدرت نمایی پراید در اقتصاد ایران در حال سپری شدن است و هر چند بازگشت قیمت‌ها به چند ماه قبل آرزویی دور از ذهن و غیر ممکن می‌نماید اما به نظر می‌رسد تخلیه حباب قیمتی در بازار خودرو آغاز شده و تا روزهای آتی به پایان می‌رسد.
قیمت‌ها می‌ریزد؟
کسی در این بازار ضرر نکرده، زیان از سودهایی است که قرار بود به دست بیاید. این نکته را بسیاری از فعالان بازار خودرو گوشزد می‌کنند.
در حالی که تفاوت شدید قیمت‌ها در بازار و قیمت تحویل کارخانه هر دستگاه خودرو طی ماه‌های گذشته بسیاری را به این نتیجه رسانده بود که بازار خودرو محلی امن برای سرمایه‌گذاری است، امروز با افزایش تحویل خودروها از یک سو و تداوم فروش فوری خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ از سوی دیگر، قیمت‌ها در بازار خودرو رو به کاهش می‌گذارد. یکی از فعالان بازار خودرو در خصوص وضعیت کنونی گفت: خودروها قیمت‌های کاغذی دارند، وقتی فاصله قیمت کاغذی با قیمت واقعی زیاد می‌شود، خرید و فروش قفل شده و دیگر کسی در این بازار سرمایه‌گذاری نمی‌کند، اصلا فقط خودروی صفر کیلومتر محل سرمایه‌گذاری است، آن هم وقتی از کمپانی تحویل بگیری نه خودرویی که در دست کسی برای فروش است. وی گفت: همین حالا پراید تا ۵۲ میلیون تومان هم قیمت خورد اما خرید و فروش چندانی صورت نگرفت چرا که بازار پراید ۵۲ میلیونی را به رسمیت نشناخت، همین حالا هم که قیمتش کاهش داشته است، باز هم کسی نمی‌خرد.  وی گفت: آنها که پراید برای عرضه دارند، پرایدهای صفر کیلومتر را با قیمت‌های ۳۶ میلیون و... گرفته‌اند و حالا تمایل دارند با قیمت ۵۰ میلیون و ۵۲ میلیون بفروشند اما مشتری نیست. خودرو چه استفاده بشود و چه نشود، به خاطر اینکه مدل دارد، با گذشت یک سال از تاریخ مدلش، با افت قیمت روبرو می‌شود، حالا هم با افزایش عرضه و فروش فوری‌ها یا کسانی که به پول نیاز دارند باید تن به افت قیمت بدهند یا خودرویشان را نگه دارند و بعد از سال، با افت یک ساله قیمت،  خودرو را به فروش برسانند. وی گفت: از این منظر بازار خودرو بازار چندان خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست چرا که رکود بازار قابلیت نقد شوندگی را کاهش می‌دهد.
 بازار راکد است
رئيس اتحادیه نمایشگاه داران نیز در این خصوص می‌گوید:  بازار شب عید راکد است و قیمت‌ها نیز به دلیل تحویل خودروها می‌ریزد اما نکته اینجاست که با تحویل خودروهایی که از نیمه اسفند ثبت نام شده است، در فروردین ماه و اوایل اردیبهشت، حتما با تکانه تازه قیمتی روبرو خواهیم بود.
 سعید موتمنی تاکید کرد:  هیجانات بازار فروکش کرده و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با شرایط تازه‌ای روبرو شوند.
 سرمایه‌ها قفل شد
 حالا برخی از فعالان بازار به قفل شدن سرمایه‌ها در بازار خودرو اشاره می‌کنند و می‌گویند با رکود شدید حاکم بر بازار خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر وضعیت، پیچیده شده است. خودروهای صفر کیلومتر که با انگیزه کسب سود از کمپانی‌ها خریداری شده است، روی دست افراد مانده است.
برخی از قفل شدن سرمایه‌ها در این بازار به عنوان وضعیتی پیچیده یاد می‌کنند و می‌گویند این اتفاق سبب می‌شود به زودی فروشندگان بازار تغییر رفتار بدهند و این تغییر رفتار می‌تواند به تعدیل بازار خودرو کمک کند.
 قیمت انواع سمند، تنها در یک روز کاهشی در حدود یک تا دو میلیون تومان را تجربه کرده است. قیمت سمند EF دوگانه سوز از ۸۴ میلیون به ۸۲ میلیون رسیده و سمند سورن توربو که پیش‌تر ۱۰۵ میلیون معامله می‌شد، ۱۰۳ میلیون خرید و فروش می‌شود. بی وای دی S۶ کاهش ۱۰ میلیونی قیمت را تجربه کرده و قیمت آن از ۲۵۰ میلیون به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. در عین حال قیمت انواع پژو کاهشی بین یک تا دو میلیون تومان را تجربه کرده است.
یک سوم قیمت خودرو، حباب است
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: قیمت خودرو در بازار ۳۰ درصد حباب دارد. محمدرضا نجفی منش با بیان اینکه نقدینگی سرگردان عامل مشکلات اقتصادی است، گفت: نقدینگی که در سال ۸۴، ۶۲ هزار میلیارد تومان بود در سال ۹۲ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسید و در حال حاضر ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و این در همه شئونات اثرگذار است.  
نجفی منش با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد افرادی که برای خودرو ثبت نام می‌کنند برای استفاده شخصی نیست، تصریح کرد: به حدی بازار خودرو شیرین شده که مردم برای خرید خودروهای ثبت نامی هجوم می‌آورند. وی درباره دلایل کاهش قیمت خودرو در بازار نیز گفت: فروش‌های فوری خودروسازان و افزایش تولید تاثیر زیادی در کاهش قیمت‌ها داشته است. اگر فروش خودرو با حاشیه قیمت بازار ادامه داشته باشد کاهش قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود. نجفی منش با بیان اینکه قیمت خودرو در بازار ۳۰ درصد حباب دارد خاطرنشان کرد: قیمت خودرو در بازار مجددا کاهش خواهد یافت تا به حد متعادل برسد.

 

 

 

کالاها با ارز۴۲۰۰ تومانی  چه می‌شوند؟
نایب رئيس مجلس، با بیان اینکه کالاها متناسب با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد، افزود: راه برای دولت باز گذاشته شده تا به شکل کالابرگ و یا کارت الکترونیکی این کالاها را توزیع کند.
علی مطهری با اشاره به مصوبه مجلس برای تخصیص ۱۴ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی جهت تامین کالاهای اساسی مردم در سال ۹۸، گفت: مجلس چند راه پیش پای دولت گذاشته که می‌تواند به روش فعلی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را به کالاهای اساسی اختصاص دهد، یا اینکه به شکل کالابرگ و یا با کارت الکترونیک این اقدام انجام شود، لذا دست دولت در این بخش باز بوده تا به هر روشی که صلاح می‌داند عمل کند. وی با بیان اینکه قیمت کالاها متناسب با ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مردم نمی‌رسد، افزود: به همین دلیل راه برای دولت باز گذاشته شده تا به شکل کالابرگ و یا کارت الکترونیکی این کالاها را توزیع کند، به گونه‌ای که با این کارت اشخاص فقط می‌توانند آن کالای خاص را خریداری کنند، نه اینکه صرفاً پولی به حساب آنها ریخته شده و بخواهند به هر نحوی خرج کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا دهک‌های بالای درآمدی باید از لیست دریافت کنندگان این کارت الکترونیکی حذف شوند، ادامه داد: حذف دهک‌های بالا و تقسیم‌بندی مردم کار مشکلی است، البته ممکن است برخی افراد همانند گروه‌های توانمند از اعتبار این کارت استفاده نکنند.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد