کد خبر: ۱۱۷۳۶۹
ضرورت جلوگیری از سوختگیری خودروهای خطرزا

افزایش خطر گازسوز کردن ناایمن خودروها

گروه اقتصادي:۲۴ آبان ماه بود که مسئولین سرانجام تصمیم خود را برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین عملیاتی کردند.

از این تاریخ به بعد به هر یک از خودرو‌ها سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ماهانه به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان تعلق می‌گرفت و مازاد بر این مصرف، هر مالک خودرو باید به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان پرداخت می‌کرد. با این تصمیم مسئولین، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی در مقایسه با قیمت قبل که هزار تومان بود، رشد ۵۰ درصدی و در مقایسه با قیمت آزاد رشد ۲۰۰‌درصدی پیدا کرد. این افزایش قیمت بنزین باعث شد تا هزینه‌های بیشتری به مالکان خودرو تحمیل شود و مالکان برای فرار از زیر بار افزایش قیمت بنزین به دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود روی بیاورند. اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی و صنایع وابسته طی مصاحبه‌ای گفت: از وقتی سهمیه‌بندی بنزین و الزام رانندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو آغاز شده است، روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار درخواست برای تبدیل خودرو‌های بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز در کل کشور ثبت می‌شود. به‌ علت حجم بالای متقاضیان، توان کافی برای پوشش‌دهی تقاضا سخت است و خبر رسیده صف انتظار تا چهار ماه آینده نیز ثبت شده است. با گاز سوز کردن خودرو ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در هزینه خانوار‌ها صرفه جویی می‌شود که سالانه این صرفه جویی به ۵ تا ۶ میلیون برای هر خانوار خواهد رسید. 
هزینه گازسوز کردن خودرو ؟ 
هزینه گازسوز کردن به نوع خودرو بستگی زیادی ندارد و مورد مهم در این میان حجم مخزن است؛ برای نمونه، می‌توان برای خودرویی مانند پراید از مخزن ۶۰ لیتری استفاده کرد و برای سایر خودروها این حجم متفاوت است. از لحاظ هزینه گازسوز کردن برای خودرویی مانند پراید، قیمت تقریبی ۴ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت مخزن ۶۰ لیتری قبل از سهمیه‌بندی بنزین حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود، در حالی که الان به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. مخزن ۱۰۰ لیتری هم که ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود حال قیمت دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را شاهد است. 
بازی با مرگ
اما اجرای سهمیه‌بندی بنزین باعث شده که بسیاری به صورت غیرقانونی و غیرایمنی اقدام به نصب تجهیزات مصرف سوخت گاز مایع (LPG) در خودروها کنند.  رانندگان خودروها پس از سهمیه‌بندی بنزین و گران شدن سوخت در کشور با دغدغه‌ای جدی در بحث تامین سوخت ارزان مواجه شده‌اند بعضی به خرید خودروهای دوگانه سوخت سی ان جی روی آورده‌اند که همین امر باعث گران شدن این خودروها شده. آنها هم که توان خرید خودروهای با موتور پایه دوگانه سوز ندارند متاسفانه یا به سوخت خطرناک ال پی جی روی آورده یا به مراکز مجاز سیستم سوخت‌رسانی خودرو به سیستم سی ان جی مراجعه می‌کنند. به دلیل ارزان بودن ال پی جی خیلی‌ها در این مدت به سمت این نوع سیستم سوخت‌رسانی جذب شده‌اند اما مراکز سوخت رسانی ال پی جی در تعدادی محدود از استان‌ها وجود دارد به همین دلیل در بسیاری موارد تبدیل سیستم سوخت‌رسانی خودرو به سوخت ال پی جی به صورت غیر مجاز و غیر استاندارد صورت می‌گیرد.
عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از قطعات غیراستاندارد در تبدیل سیستم سوخت خودرو از بنزین به دوگانه سوز و همچنین استفاده از کپسول‌های غیرایمن که برای مصارف دیگری طراحی و تولید شده‌اند، زمینه انفجار سیستم و خسارت‌های ناگوار جانی و مالی را برای دارندگان این گونه خودروها فراهم می‌کند. 
توقف بازرسی مخازن خودروها
تاکنون ۹۰ سانحه انفجار مخزن CNG خودرو را در حین سوخت‌گیری در کشور شاهد بوده‌ایم که تماما ناشی از عدم بازرسی و آزمون دوره‌ای مخازن و استفاده از مخازن غیراستاندارد در خودروها بوده است. 
 رئيس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه در صورت انجام بازرسی و آزمون دوره‌ای مخزن CNG، ایمنی خودروهای گازسوز بیشتر از خودروهای بنزینی و گازوئیلی است، گفت: در صورتیکه بازرسی و آزمون دوره‌ای این مخازن به درستی انجام شود، هیچ گونه خطری متوجه خودروهای گاز‌سوز نیست. 
محسن جوهری افزود: استفاده از سوخت CNG در کشور ما از سال ۱۳۸۳ با ایجاد جایگاه‌های CNG و خودروهای گازسوز که با حمایت مالی دولت انجام شد، آغاز شد و منشا تمامی حوادث رخ داده در حوزه CNG در کشور، مخزن خودروی گازسوز بوده و به همین دلیل موضوع مخزن خودرو گازسوز، موضوعی فوق ایمنی و امنیتی است؛ لذا متوقف کردن بازرسی و آزمون مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه‌ای به بهانه طرح گواهی سلامت، امنیت جانی سرنشینان خودروهای گاز سوز و اپراتورهای جایگاه‌های CNG را به خطر انداخته و افراد و دستگاه‌های دخیل در این تصمیم گیری، در حوادث رخ داده پس از آن، مسئول بوده و باید پاسخگو باشند. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1398/11/1 -  شماره 4595
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۱۷۳۶۹
ضرورت جلوگیری از سوختگیری خودروهای خطرزا

افزایش خطر گازسوز کردن ناایمن خودروها

گروه اقتصادي:۲۴ آبان ماه بود که مسئولین سرانجام تصمیم خود را برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین عملیاتی کردند.

از این تاریخ به بعد به هر یک از خودرو‌ها سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ماهانه به قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان تعلق می‌گرفت و مازاد بر این مصرف، هر مالک خودرو باید به ازای هر لیتر ۳ هزار تومان پرداخت می‌کرد. با این تصمیم مسئولین، قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی در مقایسه با قیمت قبل که هزار تومان بود، رشد ۵۰ درصدی و در مقایسه با قیمت آزاد رشد ۲۰۰‌درصدی پیدا کرد. این افزایش قیمت بنزین باعث شد تا هزینه‌های بیشتری به مالکان خودرو تحمیل شود و مالکان برای فرار از زیر بار افزایش قیمت بنزین به دوگانه سوز کردن خودرو‌های خود روی بیاورند. اردشیر دادرس، رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی و صنایع وابسته طی مصاحبه‌ای گفت: از وقتی سهمیه‌بندی بنزین و الزام رانندگان به استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو آغاز شده است، روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار درخواست برای تبدیل خودرو‌های بنزین‌سوز به دوگانه‌سوز در کل کشور ثبت می‌شود. به‌ علت حجم بالای متقاضیان، توان کافی برای پوشش‌دهی تقاضا سخت است و خبر رسیده صف انتظار تا چهار ماه آینده نیز ثبت شده است. با گاز سوز کردن خودرو ماهانه ۴۰۰ هزار تومان در هزینه خانوار‌ها صرفه جویی می‌شود که سالانه این صرفه جویی به ۵ تا ۶ میلیون برای هر خانوار خواهد رسید. 
هزینه گازسوز کردن خودرو ؟ 
هزینه گازسوز کردن به نوع خودرو بستگی زیادی ندارد و مورد مهم در این میان حجم مخزن است؛ برای نمونه، می‌توان برای خودرویی مانند پراید از مخزن ۶۰ لیتری استفاده کرد و برای سایر خودروها این حجم متفاوت است. از لحاظ هزینه گازسوز کردن برای خودرویی مانند پراید، قیمت تقریبی ۴ میلیون تومان اعلام شده است. قیمت مخزن ۶۰ لیتری قبل از سهمیه‌بندی بنزین حدود ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود، در حالی که الان به حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. مخزن ۱۰۰ لیتری هم که ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود حال قیمت دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را شاهد است. 
بازی با مرگ
اما اجرای سهمیه‌بندی بنزین باعث شده که بسیاری به صورت غیرقانونی و غیرایمنی اقدام به نصب تجهیزات مصرف سوخت گاز مایع (LPG) در خودروها کنند.  رانندگان خودروها پس از سهمیه‌بندی بنزین و گران شدن سوخت در کشور با دغدغه‌ای جدی در بحث تامین سوخت ارزان مواجه شده‌اند بعضی به خرید خودروهای دوگانه سوخت سی ان جی روی آورده‌اند که همین امر باعث گران شدن این خودروها شده. آنها هم که توان خرید خودروهای با موتور پایه دوگانه سوز ندارند متاسفانه یا به سوخت خطرناک ال پی جی روی آورده یا به مراکز مجاز سیستم سوخت‌رسانی خودرو به سیستم سی ان جی مراجعه می‌کنند. به دلیل ارزان بودن ال پی جی خیلی‌ها در این مدت به سمت این نوع سیستم سوخت‌رسانی جذب شده‌اند اما مراکز سوخت رسانی ال پی جی در تعدادی محدود از استان‌ها وجود دارد به همین دلیل در بسیاری موارد تبدیل سیستم سوخت‌رسانی خودرو به سوخت ال پی جی به صورت غیر مجاز و غیر استاندارد صورت می‌گیرد.
عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از قطعات غیراستاندارد در تبدیل سیستم سوخت خودرو از بنزین به دوگانه سوز و همچنین استفاده از کپسول‌های غیرایمن که برای مصارف دیگری طراحی و تولید شده‌اند، زمینه انفجار سیستم و خسارت‌های ناگوار جانی و مالی را برای دارندگان این گونه خودروها فراهم می‌کند. 
توقف بازرسی مخازن خودروها
تاکنون ۹۰ سانحه انفجار مخزن CNG خودرو را در حین سوخت‌گیری در کشور شاهد بوده‌ایم که تماما ناشی از عدم بازرسی و آزمون دوره‌ای مخازن و استفاده از مخازن غیراستاندارد در خودروها بوده است. 
 رئيس هیات مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه در صورت انجام بازرسی و آزمون دوره‌ای مخزن CNG، ایمنی خودروهای گازسوز بیشتر از خودروهای بنزینی و گازوئیلی است، گفت: در صورتیکه بازرسی و آزمون دوره‌ای این مخازن به درستی انجام شود، هیچ گونه خطری متوجه خودروهای گاز‌سوز نیست. 
محسن جوهری افزود: استفاده از سوخت CNG در کشور ما از سال ۱۳۸۳ با ایجاد جایگاه‌های CNG و خودروهای گازسوز که با حمایت مالی دولت انجام شد، آغاز شد و منشا تمامی حوادث رخ داده در حوزه CNG در کشور، مخزن خودروی گازسوز بوده و به همین دلیل موضوع مخزن خودرو گازسوز، موضوعی فوق ایمنی و امنیتی است؛ لذا متوقف کردن بازرسی و آزمون مخازن خودروهای گازسوز غیرکارخانه‌ای به بهانه طرح گواهی سلامت، امنیت جانی سرنشینان خودروهای گاز سوز و اپراتورهای جایگاه‌های CNG را به خطر انداخته و افراد و دستگاه‌های دخیل در این تصمیم گیری، در حوادث رخ داده پس از آن، مسئول بوده و باید پاسخگو باشند. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد