اوایل آذرماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی تند و تیز خودروسازان را نواخت. علیآبادی با استفاده از لفظ خودروبازی تاکید کرد که ما خودروساز نداریم و خودروباز داریم. به نظر من این خودروسازان به جای اینکه خودروساز باشند، خودروباز هستند. چرا که خودروسازی یک مقیاس اقتصادیی و مقیاس موضوعی دارد که خودروسازان ما این دو مقیاس را محقق نکردند و ما باید خودروسازی را به سمت شرایط رقابتی ببریم. متاسفانه ما در این حوزه آنچه که میبینیم این است که ما شرایط را برای مردم تکلیف میکنیم که این وضعیت ما را به سمت پیشرفت نخواهد برد.
حالا اما متن نامه منتشر شده از سوی وزیر صمت به رئیس کل بانک مرکزی نشان میدهد که وی خطاب به رئیس کل بانک مرکزی نوشته است: همانگونه که مستحضر هستید به علت عدم تغییر قیمت محصولات دو شرکت صنایع خودروسازی سایپا و ایران خودرو به منظور مهار تورم، این دو شرکت از نظر تأمین نقدینگی با مشکل مواجه شدهاند.
در ادامه نامه آمده است؛ لذا با عنایت به موافقت معاون اول رئیس جمهور برای افزایش تولید در ماههای پایانی سال به منظور تنظیم بازار خواهشمند است دستور فرمائید سقف اعتبارات شرکت ایران خودرو به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد ریال و سقف اعتبارات شرکت سایپا به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به فوریت افزایش یابد.چرخش عجیب عضو کابینه در حالی اتفاق افتاده است که نه تنها علیآبادی بلکه وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت نیز وعدههای بزرگی درباره صنعت خودرو مطرح کرد و از ایدهآلهای عجیب و غریب سخن گفت.
امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرآنلاین درباره دلیل این چرخش و مواضع متناقض گفت: سیاستمداران و مجریان سیاستها در ایران آرزوهایشان را در قالب برنامه بیان میکنند کما اینکه وزیر سابق صمت نیز آرزوهایش برای افزایش تیراژ تولید خودرو و حتی کاهش بیست درصدی قیمت را به عنوان برنامه مطرح کرد، در حالی که این آرزوی وی بود.کاکایی با اشاره به اینکه تناقض در سیاستگذاریها در ایران بیشمار است و چه مقامات آن را بیان کنند و چه سکوت کنند با این بحران روبهرو هستیم، افزود: ما شش سال است با وضعیت بحرانی اقتصاد مواجه هستیم در این شش سال ایران خودرو چهار مدیرعامل و سایپا فکر کنم پنج مدیرعامل عوض کرده است. خوب ببینید، اگر مشکل در افراد بود با این تعداد تغییر عجیب و غریب باید مشکل حل میشد اما وقتی هنوز با مساله و معضل روبهرو هستید، باید درک کنند کار از افراد گذشته و این سیاستهاست که مشکلساز است.
وی با اشاره به اینکه نتیجه بحرانهای جدی در اقتصاد دویست هزار میلیارد تومان زیان رسمی و نزدیک به ۵۰۰هزار میلیارد تومان مجموع زیان و بدهی است، میگوید: در شرایط فعلی انقلابیترین مدیران راس کار هستند اما کار از پیش نمیرود، دلیل چیست؟ من پاسخ را اجمالی به شما میگویم. مساله در خودروسازیهای ایران یعنی ایرانخودرو و سایپا به حدی پیچیده است که بانک امکان پرداخت تسهیلات را ندارد. طبق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، به دلیل حجم بالای زیان این دو کارخانه باید تعیین تکلیف شوند و در نتیجه امکانی برای پرداخت تسهیلات نیست، از سوی دیگر طبق قانون تجدید ارزیابی داراییها هر پنج سال یک بار امکانپذیر است و این دو شرکت سال آینده میتوانند دوباره داراییهایشان را تجدید ارزیابی کنند، در نتیجه ما با یک شرایط بسیار ویژه مواجه هستیم، اگر قرار باشد این تسهیلات پرداخت نشود، ممکن است تولید در دو خودروسازی متوقف شود، اصلا این مساله را دور از ذهن ندانید، اگر قرار باشد تسهیلات پرداخت شود، نیاز به ترتیبات و مجوزهای فراتر از قانون است و از اینرو چنین نامهای نوشته میشود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بازار خودرو از یک سو تحت فشار رشد قیمت دلار است، اضافه کرد: هر تلنگری به این بازار میتواند بحرانی جدی را رقم بزند. مساله اینجاست که بحران فقط مختص بازار خودرو نخواهد بود و بلافاصله به سایر بازارها تسری مییابد از اینرو ضرورت دارد هر چه سریعتر این مشکل حل شود، چرا که دود تعطیلی خودروسازان به چشم همه خواهد رفت.
افزایش قیمت خودرو در بازار
بررسی روند قیمتها در طول یک هفته گذشته، از افزایش ۵ تا ۵۵ میلیون تومانی قیمت خودرو حکایت دارد.آنطور که روند قیمتها در بازار خودرو نشان میدهد، در طول یک هفته گذشته پراید ۱۵۱ در بازار ۱۰میلیون تومان گرانتر شده و ۳۰۰میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. این خودرو از ابتدای زمستان تاکنون ۳۴میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.بررسی روند بازار خودرو حاکی از آن است که پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار در طول یک هفته گذشته ۲۰ میلیون تومان گران شده و به قیمت ۶۱۵ میلیون تومان رسیده است. این خودرو از ابتدای دیماه تاکنون ۸۵میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. پژو۲۰۷ اتوماتیک TU۵P مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۱۵۵ میلیون تومانی در هفته گذشته، به قیمت ۸۷۵ میلیون تومان به فروش رفت. این خودرو ۹۴میلیون تومان از ابتدای زمستان تاکنون گران شده است، همچنین پژو۲۰۷ تیپ ۵ در بازار ۱۵میلیون گران شده و ۶۶۰میلیون تومان قیمت پیدا کرده است. این خودرو از ابتدای دیماه ۱۱۵میلیون تومان گران شده است. پژو۲۰۷ دندهای مدل ۱۴۰۲ هم با افزایش ۱۵میلیون تومانی در طول یک هفته گذشته، به قیمت ۷۳۵میلیون تومان در بازار دیده میشود. این خودرو از ابتدای زمستان تاکنون ۱۲۳میلیون تومان گران شده است.