کد خبر: ۱۳۵۶۱۷

گرانی خودرو؛ به مرگ گرفتند تا به تب راضی شویم!

گروه اقتصادی کارون: در حالی نامه یک ماه پیش دبیر انجمن خودروسازان به معاون اول رئیس‌جمهور برای درخواست افزایش ۷۰ تا ۸۰درصدی قیمت خودرو چند روز پیش رسانه‌ای شد که کسی فکر نمی‌کرد دو روز بعد قرار است مجوز رسمی گرانی ۳۵درصدی خودرو صادر شود، به مرگ گرفتند تا مردم به تب راضی شوند.

در این نامه احمد نعمت‌بخش مدعی شده بود به‌دلیل افزایش ندادن طولانی‌مدت قیمت‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه، اگر به قیمت برخی از خودروهای ایران‌خودرو  و سایپا ۷۰ الی ۸۰ درصد اضافه کنیم تازه به قیمت تمام‌شده می‌رسیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجوز افزایش قیمت خودروها هفته گذشته صادر شده بود اما اعلام این خبر نیازمند مقدماتی بود که نامه نعمت‌بخش یکی از این مقدمات بوده است.خبر افزایش قیمت  در قالب نامه خودروسازان به سلطانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اواراق بهادار منتشر شد و هنوز وزارت صمت و نهادهای زیرمجموعه اظهارنظری در این رابطه نکرده‌اند. نکته جالب توجه اینجاست که ادعای خودروسازان نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده آنها هیچ ارتباطی با نرخ ارز یا تورم عمومی در کشور ندارد، چرا که در ۶ سال گذشته میزان تورم عمومی در ایران بین ۳۰تا ۵۰ درصد بوده است، به همین دلیل با در نظر گرفتن تورم ۵۰ درصدی، قیمت خودرو از سال ۹۷ تاکنون باید ۳۰۰ درصد افزایش می‌یافت ولی قیمت برخی خودروها تا ۲۰ برابر افزایش داشته است.
مساله دیگر این است که برخی از همین شرکت‌های خودروسازی کشور مدعی هستند که در صنعت خودرو به خودکفایی رسیده‌اند و حتی می‌توانند با خودروهای خارجی رقابت کنند اما در عمل حیات آنها به انحصار در بازار خودرو گره خورده است و حتی در زمینه واردات خودرو نیز تلاش دارند خودروها از کانال آنها وارد بازار شود یا اینکه تعرفه واردات خودرو به قدری بالا باشد که آنها بتوانند در سایه تعرفه سنگین، خودروی تولیدی خود را با قیمت بالا عرضه کنند. در طول چند ماه اخیر اظهارنظرهای مختلفی درباره تغییر قیمت خودرو مطرح شده است اما وزارت صمت به عنوان متولی اصلی صنعت خودروی کشور به جای شفاف‌سازی این موضوع، روزه سکوت گرفته و تمایلی به پاسخ ندارد. هرچند وزیر صنعت دولت چهاردهم در زمان رای اعتماد اعلام کرده بود با آزادسازی واردات خودرو به دنبال رقابتی کردن این صنعت است اما در عمل شاهدیم بعد از چند ماه فعالیت هنوز تکلیف صنعت خودرو را مشخص نکرده است.در حالی رویکرد تصمیم‌گیران   این است که ۲ خودروساز را به هر قیمتی از زیان خارج کنند اما مساله این است که بخش عمده زیان ۲ خودروساز به هزینه سربار برمی‌گردد و عملا ارتباطی به قیمت مواد اولیه محصولات آنها ندارد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1403/8/29 -  شماره 5710
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۵۶۱۷

گرانی خودرو؛ به مرگ گرفتند تا به تب راضی شویم!

گروه اقتصادی کارون: در حالی نامه یک ماه پیش دبیر انجمن خودروسازان به معاون اول رئیس‌جمهور برای درخواست افزایش ۷۰ تا ۸۰درصدی قیمت خودرو چند روز پیش رسانه‌ای شد که کسی فکر نمی‌کرد دو روز بعد قرار است مجوز رسمی گرانی ۳۵درصدی خودرو صادر شود، به مرگ گرفتند تا مردم به تب راضی شوند.

در این نامه احمد نعمت‌بخش مدعی شده بود به‌دلیل افزایش ندادن طولانی‌مدت قیمت‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه، اگر به قیمت برخی از خودروهای ایران‌خودرو  و سایپا ۷۰ الی ۸۰ درصد اضافه کنیم تازه به قیمت تمام‌شده می‌رسیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجوز افزایش قیمت خودروها هفته گذشته صادر شده بود اما اعلام این خبر نیازمند مقدماتی بود که نامه نعمت‌بخش یکی از این مقدمات بوده است.خبر افزایش قیمت  در قالب نامه خودروسازان به سلطانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس و اواراق بهادار منتشر شد و هنوز وزارت صمت و نهادهای زیرمجموعه اظهارنظری در این رابطه نکرده‌اند. نکته جالب توجه اینجاست که ادعای خودروسازان نشان می‌دهد قیمت تمام‌شده آنها هیچ ارتباطی با نرخ ارز یا تورم عمومی در کشور ندارد، چرا که در ۶ سال گذشته میزان تورم عمومی در ایران بین ۳۰تا ۵۰ درصد بوده است، به همین دلیل با در نظر گرفتن تورم ۵۰ درصدی، قیمت خودرو از سال ۹۷ تاکنون باید ۳۰۰ درصد افزایش می‌یافت ولی قیمت برخی خودروها تا ۲۰ برابر افزایش داشته است.
مساله دیگر این است که برخی از همین شرکت‌های خودروسازی کشور مدعی هستند که در صنعت خودرو به خودکفایی رسیده‌اند و حتی می‌توانند با خودروهای خارجی رقابت کنند اما در عمل حیات آنها به انحصار در بازار خودرو گره خورده است و حتی در زمینه واردات خودرو نیز تلاش دارند خودروها از کانال آنها وارد بازار شود یا اینکه تعرفه واردات خودرو به قدری بالا باشد که آنها بتوانند در سایه تعرفه سنگین، خودروی تولیدی خود را با قیمت بالا عرضه کنند. در طول چند ماه اخیر اظهارنظرهای مختلفی درباره تغییر قیمت خودرو مطرح شده است اما وزارت صمت به عنوان متولی اصلی صنعت خودروی کشور به جای شفاف‌سازی این موضوع، روزه سکوت گرفته و تمایلی به پاسخ ندارد. هرچند وزیر صنعت دولت چهاردهم در زمان رای اعتماد اعلام کرده بود با آزادسازی واردات خودرو به دنبال رقابتی کردن این صنعت است اما در عمل شاهدیم بعد از چند ماه فعالیت هنوز تکلیف صنعت خودرو را مشخص نکرده است.در حالی رویکرد تصمیم‌گیران   این است که ۲ خودروساز را به هر قیمتی از زیان خارج کنند اما مساله این است که بخش عمده زیان ۲ خودروساز به هزینه سربار برمی‌گردد و عملا ارتباطی به قیمت مواد اولیه محصولات آنها ندارد.

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد