کد خبر: ۱۳۵۶۵۷
امضای توافقنامه ایران با گروه مبارزه با پول‌شویی اوراسیا؛

ضرورت حل مشکل F.A.T.F برای تحقق رشد اقتصادی

گروه اقتصادی: توافق‌نامه ایران با دبیرخانه گروه منطقه‌ای مبارزه با پول‌شویی اوراسیا جهت اخذ مشاوره‌های فنی و حقوقی در تکمیل برنامه اقدام جمهوری اسلامی ایران با FATF امضا شد.

دو عضو اتاق بازرگانی بر ضرورت پیوستن ایران به FATF برای تسهیل روابط تجاری کشور تاکید کردند. عباس آرگون در این زمینه گفت که نپیوستن به FATF شرایط تحریمی را تشدید می‌کند و مجیدرضا حریری هم با تشبیه تحریم به زندگی در قفس، تاکید کرد که علاوه بر این قفس، FATF هم بال و پر ما را چیده است.
در نشست مشترک بین هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست هادی خانی، دبیر شورای‌عالی پیشگیری و مقابله با جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم کشور و دبیرخانه گروه منطقه‌ای اوراسیا در حاشیه چهل و یکمین اجلاس اصلی این گروه در کشور هندوستان، توافق شد که تیم فنی و حقوقی دبیرخانه گروه منطقه‌ای اوراسیا، در فرآیند تکمیل برنامه اقدام جمهوری اسلامی ایران مشارکت و در چگونگی پاسخ به ابهامات مطرح شده از سوی FATF، مشاوره فنی و حقوقی به جمهوری اسلامی ایران ارائه کند. 
همچنین در چارچوب این توافق، گروهی از جمهوری اسلامی ایران جهت آشنایی با استانداردهای بیشتر گروه ویژه اقدام مالی FATF و آگاهی از نحوه تعامل با این گروه در ارزیابی‌های دوجانبه، به محل دبیرخانه این گروه منطقه‌ای اعزام خواهند شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بدون حل مشکل FATF ، تحقق رشد ۱۳ درصدی معدن ممکن نخواهد بود.محمدرضا بهرامن با اشاره به اینکه رشد ۱۳درصدی بخش معدن نیازمند جذب سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد یورویی است، افزود: قطعاً بخش بزرگی از این سرمایه باید از خارج جذب شود و FATF عامل بازدارنده در این خصوص است. بهرامن با بیان اینکه رشد ۱۳ درصدی معدن نیازمند جذب سرمایه ۵۵ میلیارد یورویی است تأکید کرد: بدون حل مشکل FATF جذب این سرمایه ممکن نخواهد بود.وی با بیان اینکه بخش خصوصی تلاش می‌کند مذاکرات خود را با طرف‌های خارجی با وجود موانع تحریمی، پیش برده و کانال‌های ارتباطی خود را حفظ کند، می‌گوید: دغدغه اصلی ما این است که وقتی می‌خواهیم در نقل و انتقالات مالی پیش برویم با زنجیر قدرتمند FATF به دور دست‌هایمان مواجه می‌شویم. FATF هزینه‌های تجارت ما را به شدت بالا برده و موجب شده تا شرکت‌های بزرگ حاضر به همکاری با ما نشوند. این موضوع جدا از تحریم‌های آمریکاست و کلید رفع آن در دستان خودمان است.وی با تأکید بر اینکه دولت باید برنامه‌ریزی خود را هر چه سریع‌تر برای خروج از لیست سیاه FATF انجام دهد، ادامه داد: اتاق ایران در این مسیر می‌تواند نقش تسهیلگر داشته باشد. با مشارکت اتاق این مسیر سریع‌تر پیش خواهد رفت. بخش خصوصی و اتاق می‌تواند روابط مؤثری برقرار کند و دولت باید از ظرفیت اتاق استفاده کند.بهرامن با اشاره به اینکه رشد ۱۳ درصدی بخش معدن نیازمند جذب سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد یورویی است، ادامه داد: قطعاً بخش بزرگی از این سرمایه باید از خارج جذب شود و FATF عامل بازدارنده در این خصوص است. وی با اشاره به اقدامات داخلی لازم برای تحقق رشد ۱۳ درصدی  معدن، بیان کرد: به اعتقاد من تمام طرح‌هایی که در دست دولت است باید به بخش خصوصی واگذار شود. بخش خصوصی است که می‌تواند سرمایه‌های داخلی و خارجی را جذب کند. این بخش می‌تواند شرکای خارجی را با خود همراه کند.باید دستگاه‌های نظارتی کمک کنند تا واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام شود. با این اقدام رشد ۱۳درصدی بخش معدن دور از دسترس نخواهد بود.
گفتنی اینکه تصویب لوایح FATF  می‌تواند برگ برنده‌ای  برای ایران به شمار آید زیرا با پذیرفتن این لوایح حسن ‌نیت خود را به کشورهای جهان نشان می‌دهد؛ در غیر این صورت معادلات سیاسی و اقتصادی میان ایران و کشورهای غربی پیچیده ‌تر خواهد شد. اف‌ای تی اف یک کارگروه مالی است که در ۱۹۸۹ میلادی به پیشنهاد اعضای G۷ تاسیس شد. این سازمان ۴۰ توصیه درباره پول شویی و  ۹ توصیه هم درباره مبارزه با تامین مالی تروریسم دارد. این توصیه‌ها، باید از طریق وضع مقررات داخلی در کشورهای عضو، اجرا و دنبال شود. به همین دلیل چهار لایحه مرتبط با FATF از سوی دولت به مجلس ارسال شد که ۲ مورد از آن جنبه داخلی داشت و اصلاح قوانین بود و ۲ لایحه دیگر عضویت در کنوانسیون‌ها بود که در ۲ مورد مربوط به قوانین، اصلاحات لازم انجام شد اما در۲ مورد مربوط به عضویت در کنوانسیون‌ها مصوبه مجلس با ایراد شورای نگهبان همراه شد و در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. 
به گفته کارشناسان، اف‌ای تی اف  و تحریم ها لازم و ملزوم یکدیگر و به نوعی مکمل هم هستند. وقتی ما از نظر صادرات تحریم هستیم اما بخواهیم تحریم را دور بزنیم تا صادرات صورت بگیرد باید اندیشید که پول حاصل از این صادرات چطور برگشت می‌خورد یا زمانیکه وارداتی بخواهیم انجام بدهیم و به روش هایی از راه دریایی به ما تحویل داده شود که مثلاً تحریم را دور زده‌ایم؛ پول آنها به چه صورت پرداخت خواهد شد؟ آیا نقدی یا به صورت نقل و انتقالات مالی یا از راه حساب‌های بانکی؟  اینجاست که نقش  اف‌ای تی اف نمود پیدا می‌کند، یعنی لزوماً این طور نیست که این دو (اف‌ای تی اف و تحریم‌ها) با هم می‌توانند فشار بیشتری را بر کشوری وارد بیاورند، اما هر کدام تاثیرات خود را می‌گذارد. اف‌ای تی اف بعد از اینکه بحث پولشویی در دنیا مطرح شد از قضیه آلکاپا شروع و توسط کسانی که می‌دانند چه جوری این پول‌های نامشروع را بدست بیاورند به مساله پولشویی راه پیدا می‌کند. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1403/9/6 -  شماره 5715
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۵۶۵۷
امضای توافقنامه ایران با گروه مبارزه با پول‌شویی اوراسیا؛

ضرورت حل مشکل F.A.T.F برای تحقق رشد اقتصادی

گروه اقتصادی: توافق‌نامه ایران با دبیرخانه گروه منطقه‌ای مبارزه با پول‌شویی اوراسیا جهت اخذ مشاوره‌های فنی و حقوقی در تکمیل برنامه اقدام جمهوری اسلامی ایران با FATF امضا شد.

دو عضو اتاق بازرگانی بر ضرورت پیوستن ایران به FATF برای تسهیل روابط تجاری کشور تاکید کردند. عباس آرگون در این زمینه گفت که نپیوستن به FATF شرایط تحریمی را تشدید می‌کند و مجیدرضا حریری هم با تشبیه تحریم به زندگی در قفس، تاکید کرد که علاوه بر این قفس، FATF هم بال و پر ما را چیده است.
در نشست مشترک بین هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست هادی خانی، دبیر شورای‌عالی پیشگیری و مقابله با جرایم پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم کشور و دبیرخانه گروه منطقه‌ای اوراسیا در حاشیه چهل و یکمین اجلاس اصلی این گروه در کشور هندوستان، توافق شد که تیم فنی و حقوقی دبیرخانه گروه منطقه‌ای اوراسیا، در فرآیند تکمیل برنامه اقدام جمهوری اسلامی ایران مشارکت و در چگونگی پاسخ به ابهامات مطرح شده از سوی FATF، مشاوره فنی و حقوقی به جمهوری اسلامی ایران ارائه کند. 
همچنین در چارچوب این توافق، گروهی از جمهوری اسلامی ایران جهت آشنایی با استانداردهای بیشتر گروه ویژه اقدام مالی FATF و آگاهی از نحوه تعامل با این گروه در ارزیابی‌های دوجانبه، به محل دبیرخانه این گروه منطقه‌ای اعزام خواهند شد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بدون حل مشکل FATF ، تحقق رشد ۱۳ درصدی معدن ممکن نخواهد بود.محمدرضا بهرامن با اشاره به اینکه رشد ۱۳درصدی بخش معدن نیازمند جذب سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد یورویی است، افزود: قطعاً بخش بزرگی از این سرمایه باید از خارج جذب شود و FATF عامل بازدارنده در این خصوص است. بهرامن با بیان اینکه رشد ۱۳ درصدی معدن نیازمند جذب سرمایه ۵۵ میلیارد یورویی است تأکید کرد: بدون حل مشکل FATF جذب این سرمایه ممکن نخواهد بود.وی با بیان اینکه بخش خصوصی تلاش می‌کند مذاکرات خود را با طرف‌های خارجی با وجود موانع تحریمی، پیش برده و کانال‌های ارتباطی خود را حفظ کند، می‌گوید: دغدغه اصلی ما این است که وقتی می‌خواهیم در نقل و انتقالات مالی پیش برویم با زنجیر قدرتمند FATF به دور دست‌هایمان مواجه می‌شویم. FATF هزینه‌های تجارت ما را به شدت بالا برده و موجب شده تا شرکت‌های بزرگ حاضر به همکاری با ما نشوند. این موضوع جدا از تحریم‌های آمریکاست و کلید رفع آن در دستان خودمان است.وی با تأکید بر اینکه دولت باید برنامه‌ریزی خود را هر چه سریع‌تر برای خروج از لیست سیاه FATF انجام دهد، ادامه داد: اتاق ایران در این مسیر می‌تواند نقش تسهیلگر داشته باشد. با مشارکت اتاق این مسیر سریع‌تر پیش خواهد رفت. بخش خصوصی و اتاق می‌تواند روابط مؤثری برقرار کند و دولت باید از ظرفیت اتاق استفاده کند.بهرامن با اشاره به اینکه رشد ۱۳ درصدی بخش معدن نیازمند جذب سرمایه‌گذاری ۵۵ میلیارد یورویی است، ادامه داد: قطعاً بخش بزرگی از این سرمایه باید از خارج جذب شود و FATF عامل بازدارنده در این خصوص است. وی با اشاره به اقدامات داخلی لازم برای تحقق رشد ۱۳ درصدی  معدن، بیان کرد: به اعتقاد من تمام طرح‌هایی که در دست دولت است باید به بخش خصوصی واگذار شود. بخش خصوصی است که می‌تواند سرمایه‌های داخلی و خارجی را جذب کند. این بخش می‌تواند شرکای خارجی را با خود همراه کند.باید دستگاه‌های نظارتی کمک کنند تا واگذاری‌ها به بخش خصوصی انجام شود. با این اقدام رشد ۱۳درصدی بخش معدن دور از دسترس نخواهد بود.
گفتنی اینکه تصویب لوایح FATF  می‌تواند برگ برنده‌ای  برای ایران به شمار آید زیرا با پذیرفتن این لوایح حسن ‌نیت خود را به کشورهای جهان نشان می‌دهد؛ در غیر این صورت معادلات سیاسی و اقتصادی میان ایران و کشورهای غربی پیچیده ‌تر خواهد شد. اف‌ای تی اف یک کارگروه مالی است که در ۱۹۸۹ میلادی به پیشنهاد اعضای G۷ تاسیس شد. این سازمان ۴۰ توصیه درباره پول شویی و  ۹ توصیه هم درباره مبارزه با تامین مالی تروریسم دارد. این توصیه‌ها، باید از طریق وضع مقررات داخلی در کشورهای عضو، اجرا و دنبال شود. به همین دلیل چهار لایحه مرتبط با FATF از سوی دولت به مجلس ارسال شد که ۲ مورد از آن جنبه داخلی داشت و اصلاح قوانین بود و ۲ لایحه دیگر عضویت در کنوانسیون‌ها بود که در ۲ مورد مربوط به قوانین، اصلاحات لازم انجام شد اما در۲ مورد مربوط به عضویت در کنوانسیون‌ها مصوبه مجلس با ایراد شورای نگهبان همراه شد و در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. 
به گفته کارشناسان، اف‌ای تی اف  و تحریم ها لازم و ملزوم یکدیگر و به نوعی مکمل هم هستند. وقتی ما از نظر صادرات تحریم هستیم اما بخواهیم تحریم را دور بزنیم تا صادرات صورت بگیرد باید اندیشید که پول حاصل از این صادرات چطور برگشت می‌خورد یا زمانیکه وارداتی بخواهیم انجام بدهیم و به روش هایی از راه دریایی به ما تحویل داده شود که مثلاً تحریم را دور زده‌ایم؛ پول آنها به چه صورت پرداخت خواهد شد؟ آیا نقدی یا به صورت نقل و انتقالات مالی یا از راه حساب‌های بانکی؟  اینجاست که نقش  اف‌ای تی اف نمود پیدا می‌کند، یعنی لزوماً این طور نیست که این دو (اف‌ای تی اف و تحریم‌ها) با هم می‌توانند فشار بیشتری را بر کشوری وارد بیاورند، اما هر کدام تاثیرات خود را می‌گذارد. اف‌ای تی اف بعد از اینکه بحث پولشویی در دنیا مطرح شد از قضیه آلکاپا شروع و توسط کسانی که می‌دانند چه جوری این پول‌های نامشروع را بدست بیاورند به مساله پولشویی راه پیدا می‌کند. 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد