کد خبر: ۱۳۰۴۶۹
گرمای تابستان و مشكلات حمل و نقل عمومی‌در اهواز؛از کمبود اتوبوس تا مکانیزه نبودن ایستگاه‌‌ها

فـاجعـه تمـام عـیار...

تابستان اهواز و گرمای بالای ۵۰ درجه در کنار حمل و نقل ضعیف و نبود ایستگاه‌‌های مکانیزه، حالا انتظارات را برای افزایش تعداد اتوبوس‌‌ها بالا برده است. ناگفته پیداست كه اتوبوس‌‌های شهری برای اهواز به ویژه در فصل تابستان اهمیت بیشتری دارند، چرا كه گرمای هوا و ترافیک بالا وضعیت را برای تردد سخت و سخت‌تر می‌کنند. اما سیستم اتوبوس‌‌های درون شهری اهواز که به تعبیر شهروندان «فاجعه تمام عیار» است؛ نه تنها کولر‌‌های مناسبی ندارند، بلکه تعداد آنها به نسبت جمعیت کلانشهر اندک است.

به عنوان نمونه تنها کمی‌بیشتر از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ۸ منطقه کلانشهر اهواز برای بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است؛ این یعنی هر اتوبوس برای ۱۲ هزار نفر و شاید به دلیل همین سیستم حمل و نقل ضعیف است که ترافیک در کلانشهر اهواز در کنار انجام طرح‌‌های بزرگ عمرانی مردم را کلافه کرده. مرتضی یکی از شهروندان اهوازی می‌گوید: «تا همین یک ماه پیش می‌توانست مسیر‌‌های کوتاه را پیاده طی کند یا دست کم مدت زمانی در ایستگاه منتظر باشد تا اتوبوس سر برسد، اما حالا دمای هوا طوری بالا رفته که دیگر توانی برای پیاده روی و صبری برای ماندن در گرما ندارد.» 
از سویی دیگر اگر از وضعیت نامناسب اتوبوس‌‌ها علی رغم نداشتن سیستم سرمایشی مطلوب و صندلی‌‌های فرسوده بگذریم، شرایط ایستگاه‌‌های اتوبوس نیز خوب نیست.در گذشته اکثر ایستگاه‌‌ها و صندلی‌‌ها از جنس آهن بودند و این حتی نشستن روی آنها را هم دشوار می‌کرد، البته چند سالی است که صندلی‌‌های پلاستیکی جای آن ایستگاه‌‌های قدیمی‌را گرفته‌اند، اما منتظر ماندن روی همین‌‌ها هم ممکن نیست. خانم سواری، شهروند دیگر اهوازی در این خصوص به ما گفت: اکثر ایستگاه‌‌ها صندلی‌‌های خاکی دارند و این با توجه به گرد و خاک مداوم طبیعی است، اما باید همتی برای تمیز کردن آن ازسوی شهرداری وجود داشته باشد. او گفت: چنین ایستگاه‌‌های روبازی برای شهر اهواز اصلا مناسب نیست و باید ایستگاه‌‌های مجهز و دارای کولر جای همه اینها را بگیرند، در برخی مناطق نیز که ایستگاه‌‌های اتاق مانند یا شیشه‌ای هستند، کولر آنها خاموش است...هر چند شهرداری می‌گوید که همواره سعی داشته رفاه شهروندان اهوازی را فراهم کند و در این جهت نیز ۲۵ ایستگاه شهر اهواز را مکانیزه و مجهز به کولر کرده، اما همیشه با معضل سرقت و ضربه زدن به اموال عمومی‌مواجه بوده. عبدالامیر مجدم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در این خصوص می‌گوید: یک هزار و ۲۰۰ ایستگاه در سراسر کلانشهر اهواز وجود دارد که تنها ۲۵ مورد آن به جز ایستگاه‌‌های پایانه شهید فهمیده مکانیزه شد‌ه‌اند. عبدالامیر مجدم گفت: از این تعداد ایستگاه تنها ۲ مورد آن کولر فعال دارد و باقی نیز به دلیل سرقت کابل یا شکستن شیشه‌‌ها فعلا غیر فعال هستند. او گفت: سرقت اموال فقط مربوط به ایستگاه‌‌های مکانیزه و کولر دار نیست بلکه در موارد متعددی پایه ایستگاه‌‌ها را از ریشه خارج کرده و به سرقت برد‌ه‌اند. موضوع سرقت از اموال عمومی‌نیز به شهرداری باز می‌گردد که در این خصوص باید فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهد تا سارقان به اموالی که موجب رفاه شهروندان است، دستبرد نزنند. اما آقای مجدم می‌گوید برای امنیت این ایستگاه‌‌ها لازم است نیروی انتظامی‌از آن پاسداری نماید، زیرا در صورتی که چنین نباشد، یک چرخه باطل وجود خواهد داشت که ما تعمیر می‌کنیم و دوباره به سرقت می‌رود.
علی ایحال مدتی پیش شهردار اهواز وعده داد ۶۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی کلانشهر افزوده می‌شوند که تا اواخر خرداد، اولین دستگاه‌‌ها از سوی شرکت متولی تحویل شهرداری خواهند شد. اگر در موعد مقرر و طبق وعده مسئولان شهرداری این اتوبوس‌‌ها به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شوند، پس از ۱۲ سال این نخستین بار است که شهر اهواز شاهد اتوبوس‌‌های نو خواهد بود. کوروش سبزعلی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز نیز گفته پول ۶۵ دستگاه اتوبوس به حساب شرکت سازنده واریز شده و قرار است اتوبوس‌‌های شرکت عقاب، نماینده اسکانیا در ایران به شهرداری تحویل شود.او گفت که این اتوبوس‌‌ها مخصوص شهر اهواز نخواهند بود و برخی شهرستان‌‌ها نیز از اتوبوس‌‌ها بهره مند می‌شوند. به گفته آقای سبزعلی، شهرداری در تلاش است از طریق ارائه اوراق مشارکت تعداد اتوبوس‌‌های شهر اهواز را افزایش دهد. 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1401/3/24 -  شماره 5147
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۰۴۶۹
گرمای تابستان و مشكلات حمل و نقل عمومی‌در اهواز؛از کمبود اتوبوس تا مکانیزه نبودن ایستگاه‌‌ها

فـاجعـه تمـام عـیار...

تابستان اهواز و گرمای بالای ۵۰ درجه در کنار حمل و نقل ضعیف و نبود ایستگاه‌‌های مکانیزه، حالا انتظارات را برای افزایش تعداد اتوبوس‌‌ها بالا برده است. ناگفته پیداست كه اتوبوس‌‌های شهری برای اهواز به ویژه در فصل تابستان اهمیت بیشتری دارند، چرا كه گرمای هوا و ترافیک بالا وضعیت را برای تردد سخت و سخت‌تر می‌کنند. اما سیستم اتوبوس‌‌های درون شهری اهواز که به تعبیر شهروندان «فاجعه تمام عیار» است؛ نه تنها کولر‌‌های مناسبی ندارند، بلکه تعداد آنها به نسبت جمعیت کلانشهر اندک است.

به عنوان نمونه تنها کمی‌بیشتر از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ۸ منطقه کلانشهر اهواز برای بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است؛ این یعنی هر اتوبوس برای ۱۲ هزار نفر و شاید به دلیل همین سیستم حمل و نقل ضعیف است که ترافیک در کلانشهر اهواز در کنار انجام طرح‌‌های بزرگ عمرانی مردم را کلافه کرده. مرتضی یکی از شهروندان اهوازی می‌گوید: «تا همین یک ماه پیش می‌توانست مسیر‌‌های کوتاه را پیاده طی کند یا دست کم مدت زمانی در ایستگاه منتظر باشد تا اتوبوس سر برسد، اما حالا دمای هوا طوری بالا رفته که دیگر توانی برای پیاده روی و صبری برای ماندن در گرما ندارد.» 
از سویی دیگر اگر از وضعیت نامناسب اتوبوس‌‌ها علی رغم نداشتن سیستم سرمایشی مطلوب و صندلی‌‌های فرسوده بگذریم، شرایط ایستگاه‌‌های اتوبوس نیز خوب نیست.در گذشته اکثر ایستگاه‌‌ها و صندلی‌‌ها از جنس آهن بودند و این حتی نشستن روی آنها را هم دشوار می‌کرد، البته چند سالی است که صندلی‌‌های پلاستیکی جای آن ایستگاه‌‌های قدیمی‌را گرفته‌اند، اما منتظر ماندن روی همین‌‌ها هم ممکن نیست. خانم سواری، شهروند دیگر اهوازی در این خصوص به ما گفت: اکثر ایستگاه‌‌ها صندلی‌‌های خاکی دارند و این با توجه به گرد و خاک مداوم طبیعی است، اما باید همتی برای تمیز کردن آن ازسوی شهرداری وجود داشته باشد. او گفت: چنین ایستگاه‌‌های روبازی برای شهر اهواز اصلا مناسب نیست و باید ایستگاه‌‌های مجهز و دارای کولر جای همه اینها را بگیرند، در برخی مناطق نیز که ایستگاه‌‌های اتاق مانند یا شیشه‌ای هستند، کولر آنها خاموش است...هر چند شهرداری می‌گوید که همواره سعی داشته رفاه شهروندان اهوازی را فراهم کند و در این جهت نیز ۲۵ ایستگاه شهر اهواز را مکانیزه و مجهز به کولر کرده، اما همیشه با معضل سرقت و ضربه زدن به اموال عمومی‌مواجه بوده. عبدالامیر مجدم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در این خصوص می‌گوید: یک هزار و ۲۰۰ ایستگاه در سراسر کلانشهر اهواز وجود دارد که تنها ۲۵ مورد آن به جز ایستگاه‌‌های پایانه شهید فهمیده مکانیزه شد‌ه‌اند. عبدالامیر مجدم گفت: از این تعداد ایستگاه تنها ۲ مورد آن کولر فعال دارد و باقی نیز به دلیل سرقت کابل یا شکستن شیشه‌‌ها فعلا غیر فعال هستند. او گفت: سرقت اموال فقط مربوط به ایستگاه‌‌های مکانیزه و کولر دار نیست بلکه در موارد متعددی پایه ایستگاه‌‌ها را از ریشه خارج کرده و به سرقت برد‌ه‌اند. موضوع سرقت از اموال عمومی‌نیز به شهرداری باز می‌گردد که در این خصوص باید فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهد تا سارقان به اموالی که موجب رفاه شهروندان است، دستبرد نزنند. اما آقای مجدم می‌گوید برای امنیت این ایستگاه‌‌ها لازم است نیروی انتظامی‌از آن پاسداری نماید، زیرا در صورتی که چنین نباشد، یک چرخه باطل وجود خواهد داشت که ما تعمیر می‌کنیم و دوباره به سرقت می‌رود.
علی ایحال مدتی پیش شهردار اهواز وعده داد ۶۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی کلانشهر افزوده می‌شوند که تا اواخر خرداد، اولین دستگاه‌‌ها از سوی شرکت متولی تحویل شهرداری خواهند شد. اگر در موعد مقرر و طبق وعده مسئولان شهرداری این اتوبوس‌‌ها به ناوگان اتوبوسرانی افزوده شوند، پس از ۱۲ سال این نخستین بار است که شهر اهواز شاهد اتوبوس‌‌های نو خواهد بود. کوروش سبزعلی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز نیز گفته پول ۶۵ دستگاه اتوبوس به حساب شرکت سازنده واریز شده و قرار است اتوبوس‌‌های شرکت عقاب، نماینده اسکانیا در ایران به شهرداری تحویل شود.او گفت که این اتوبوس‌‌ها مخصوص شهر اهواز نخواهند بود و برخی شهرستان‌‌ها نیز از اتوبوس‌‌ها بهره مند می‌شوند. به گفته آقای سبزعلی، شهرداری در تلاش است از طریق ارائه اوراق مشارکت تعداد اتوبوس‌‌های شهر اهواز را افزایش دهد. 

 

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد