کد خبر: ۱۳۰۸۳۹
تداوم سیاست تفکیک جنسیتی؛

اتوبوس‌ها هم در تهران، زنانه - مردانه شدند؟

دولت ابراهیم رئیسی در شرایطی کارش را آغاز کرد که به نظر می‌رسید با توجه به کوچک‌ترشدن سفره خانواده‌ها، تمرکز اصلی‌اش بر اصلاح امور اقتصادی باشد، البته که مقوله اقتصاد از ابتدای کارزار انتخاباتی در نطق‌های مختلف رئیس‌جمهوری و دولتمردان وجود داشت، ولی رفته‌رفته مباحث دیگری جایش را گرفت، به طوری که این روزها ماجرای گشت ارشاد از یک سو و تفکیک جنسیتی از سوی دیگر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. این دو مورد از آن دست اتفاقاتی است که شاید دولت در نظر داشته با سیاست سکوت آن را پیش ببرد، ولی رخ‌دادن اتفاقات عجیب در این عرصه و مطرح‌شدن مواردی جنجالی در فضای مجازی باعث شد درستی یا نادرستی آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

همین حالا این موارد در رسانه‌ها هم زیر ذره‌بین رفته و واکنش‌ها نسبت به آن در طیف‌های سیاسی مختلف مشتری بسیاری دارد. مباحث مذکور ابتدا با بحث تفکیک جنسیتی در پارک‌ها و بوستان‌های تهران سروصدا به پا کرد. اختصاص پارک‌هایی مشخص برای زنان و شایعه حصارکشی در اطراف پارک‌های مذکور، با گمانه‌زنی‌های متعددی همراه شد. هم‌زمان با این اتفاقات، چنین سیاستی آهسته‌آهسته به فضای ورزش کشور هم کشیده شد. اولین موضوع جنجالی مربوط به زنانه و مردانه‌ شدن تمرین دوومیدانی‌کاران بود. موردی که باعث رنجش بسیاری از دونده‌ها به ویژه آن دست از ورزشکاران زن شد که مجبور بودند برای پیشرفت بهتر در عرصه حرفه‌ای با مربیان مرد تمرین کنند و از آنها برنامه بگیرند. اگرچه در روزهای نخست تلاش بر کتمان واقعیت بود ولی با گذر زمان، این تصمیم رسانه‌ای و بعدها مشخص شد که قرار است در سایر رشته‌های ورزشی هم تا جای ممکن پیاده شود.تازه‌ترین اتفاق در این زمینه مربوط  به اختصاص اتوبوس مجزا به زنان است.سرپرست بهره‌برداری شرکت اتوبوسرانی تهران از اختصاص ۱۷ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زنان در دو نوبت صبح و عصر در خطوط BRT شهر خبر داد.ایرج لطفی‌زاده درباره جزئیات اجرای طرح اتوبوس وی‍ژه زنان گفت:‌ با توجه به اینکه با فرسودگی ناوگان مواجه‌ایم و اتوبوس‌های دو کابین به دلیل خرابی‌ در حال تعمیر و مرمت هستند و از تعدادشان در خطوط شهری کم شد، تصمیم گرفتیم تا از اتوبوس‌های تک‌ کابین در خط اتوبوس‌های BRT استفاده کنیم.سرپرست بهره‌برداری شرکت اتوبوسرانی تهران با تاکید به اینکه طرح اتوبوس‌های وی‍ژه زنان در دوره مدیریت قبلی شهری اجرا شده بود، توضیح داد: در بعضی از ساعت‌ها و مناسبت‌ها نسبت عرضه و تقاضای سفر زنان و مردان در استفاده از ناوگان عمومی با هم متفاوت می‌شود و تعداد مسافران زن نسبت به مردان بیشتر می‌شود و همین دلیلی شده بود تا در سال‌های ۱۳۹۹ و پیش از آن، این طرح چندبار به صورت آزمایشی اجرا شود و تعدادی از اتوبوس‌ها را در شهر برای رفاه حال زنان و بهتر شدن کیفیت سرویس‌دهی به آنها اختصاص دهند.او افزود: در ادامه شیوع ویروس کرونا و کم شدن مسافران بدلیل دورکاری کارمندان، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد این طرح به صورت موقت مسکوت بماند اما دوباره با بازگشت وضعیت به شرایط عادی و افزایش حجم مسافران در ساعت‌های پیک مسافر این طرح اجرا شد.لطفی‌زاده افزود:‌ اکنون این اتوبوس‌ها در دو خط ۲ و ۷  (BRT) شهر با ۱۷ دستگاه اتوبوس در دو نوبت در ساعت‌های ۷ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۲۰ عصر فعال هستند و روزانه به طور میانگین حدود ۳۰۰ مسافر زن توسط آنها در شهر جابه جا می‌شوند. با توجه به شرایط و حجم مسافر در خط ۲ (پایانه خاوران به پایانه آزادی) حدود ۷ دستگاه و در خط ۷ (پایانه راه‌آهن تا پایانه پارک‌وی) حدود ۱۰ دستگاه اتوبوس اختصاص داده شده است.   

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد
1401/5/11 -  شماره 5180
جستجو
جستجو
بالای صفحه
کد خبر: ۱۳۰۸۳۹
تداوم سیاست تفکیک جنسیتی؛

اتوبوس‌ها هم در تهران، زنانه - مردانه شدند؟

دولت ابراهیم رئیسی در شرایطی کارش را آغاز کرد که به نظر می‌رسید با توجه به کوچک‌ترشدن سفره خانواده‌ها، تمرکز اصلی‌اش بر اصلاح امور اقتصادی باشد، البته که مقوله اقتصاد از ابتدای کارزار انتخاباتی در نطق‌های مختلف رئیس‌جمهوری و دولتمردان وجود داشت، ولی رفته‌رفته مباحث دیگری جایش را گرفت، به طوری که این روزها ماجرای گشت ارشاد از یک سو و تفکیک جنسیتی از سوی دیگر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. این دو مورد از آن دست اتفاقاتی است که شاید دولت در نظر داشته با سیاست سکوت آن را پیش ببرد، ولی رخ‌دادن اتفاقات عجیب در این عرصه و مطرح‌شدن مواردی جنجالی در فضای مجازی باعث شد درستی یا نادرستی آن مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

همین حالا این موارد در رسانه‌ها هم زیر ذره‌بین رفته و واکنش‌ها نسبت به آن در طیف‌های سیاسی مختلف مشتری بسیاری دارد. مباحث مذکور ابتدا با بحث تفکیک جنسیتی در پارک‌ها و بوستان‌های تهران سروصدا به پا کرد. اختصاص پارک‌هایی مشخص برای زنان و شایعه حصارکشی در اطراف پارک‌های مذکور، با گمانه‌زنی‌های متعددی همراه شد. هم‌زمان با این اتفاقات، چنین سیاستی آهسته‌آهسته به فضای ورزش کشور هم کشیده شد. اولین موضوع جنجالی مربوط به زنانه و مردانه‌ شدن تمرین دوومیدانی‌کاران بود. موردی که باعث رنجش بسیاری از دونده‌ها به ویژه آن دست از ورزشکاران زن شد که مجبور بودند برای پیشرفت بهتر در عرصه حرفه‌ای با مربیان مرد تمرین کنند و از آنها برنامه بگیرند. اگرچه در روزهای نخست تلاش بر کتمان واقعیت بود ولی با گذر زمان، این تصمیم رسانه‌ای و بعدها مشخص شد که قرار است در سایر رشته‌های ورزشی هم تا جای ممکن پیاده شود.تازه‌ترین اتفاق در این زمینه مربوط  به اختصاص اتوبوس مجزا به زنان است.سرپرست بهره‌برداری شرکت اتوبوسرانی تهران از اختصاص ۱۷ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زنان در دو نوبت صبح و عصر در خطوط BRT شهر خبر داد.ایرج لطفی‌زاده درباره جزئیات اجرای طرح اتوبوس وی‍ژه زنان گفت:‌ با توجه به اینکه با فرسودگی ناوگان مواجه‌ایم و اتوبوس‌های دو کابین به دلیل خرابی‌ در حال تعمیر و مرمت هستند و از تعدادشان در خطوط شهری کم شد، تصمیم گرفتیم تا از اتوبوس‌های تک‌ کابین در خط اتوبوس‌های BRT استفاده کنیم.سرپرست بهره‌برداری شرکت اتوبوسرانی تهران با تاکید به اینکه طرح اتوبوس‌های وی‍ژه زنان در دوره مدیریت قبلی شهری اجرا شده بود، توضیح داد: در بعضی از ساعت‌ها و مناسبت‌ها نسبت عرضه و تقاضای سفر زنان و مردان در استفاده از ناوگان عمومی با هم متفاوت می‌شود و تعداد مسافران زن نسبت به مردان بیشتر می‌شود و همین دلیلی شده بود تا در سال‌های ۱۳۹۹ و پیش از آن، این طرح چندبار به صورت آزمایشی اجرا شود و تعدادی از اتوبوس‌ها را در شهر برای رفاه حال زنان و بهتر شدن کیفیت سرویس‌دهی به آنها اختصاص دهند.او افزود: در ادامه شیوع ویروس کرونا و کم شدن مسافران بدلیل دورکاری کارمندان، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد این طرح به صورت موقت مسکوت بماند اما دوباره با بازگشت وضعیت به شرایط عادی و افزایش حجم مسافران در ساعت‌های پیک مسافر این طرح اجرا شد.لطفی‌زاده افزود:‌ اکنون این اتوبوس‌ها در دو خط ۲ و ۷  (BRT) شهر با ۱۷ دستگاه اتوبوس در دو نوبت در ساعت‌های ۷ تا ۱۰ صبح و ۱۶ تا ۲۰ عصر فعال هستند و روزانه به طور میانگین حدود ۳۰۰ مسافر زن توسط آنها در شهر جابه جا می‌شوند. با توجه به شرایط و حجم مسافر در خط ۲ (پایانه خاوران به پایانه آزادی) حدود ۷ دستگاه و در خط ۷ (پایانه راه‌آهن تا پایانه پارک‌وی) حدود ۱۰ دستگاه اتوبوس اختصاص داده شده است.   

ارسال دیدگاه شما

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سیستم منتشر خواهند شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی باشد منتشر نخواهند شد